Nejde nám jen o cenu, tvrdí Češi v nákupním průzkumu

Petr Kučera Tereza Holanová Petr Kučera, Tereza Holanová
27. 7. 2012 11:34
Tři čtvrtiny nakupujících preferují české zboží. Na prvním místě je kvalita
Foto: Thinkstock

Praha - Ještě důležitější než cena je pro Čechy kvalita nakupovaného zboží. Za nejdůležitější ji považuje 61 procent lidí, cenu pak 59 procent. Třetí nejdůležitější je značka, kterou uvedlo 36 procent lidí.

Ukázaly to výsledky průzkumu, který na reprezentativním vzorku více než 500 obyvatel uskutečnila agentura Aspectio Research pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků.

Každý člověk mohl vybrat tři kritéria, která jsou pro něj nejdůležitější, proto součet převyšuje 100 procent.

Pokud se lidé mohou rozhodnout, zda nakoupit české, nebo zahraniční výrobky, sáhnou dvě třetiny (76 procent) po tuzemském sortimentu.

Přitom jen čtyři lidé z deseti si myslí, že je české zboží kvalitnější než zahraniční. Stejný počet zákazníků, konkrétně dalších 41 procent, je přesvědčen, že se tuzemské a zahraniční výrobky nijak neliší.

Jak určujeme kvalitu?

Nejvíce lidí - 41 procent - si pod kvalitou představují hlavně dlouhá životnost a trvanlivost, 21 procent pak kvalitní materiál (v případě spotřebního zboží). Podle 15 procent respondentů je zboží kvalitní tehdy, pokud cena odpovídá jeho vlastnostem. A pro 13 procent lidí patří mezi tři nejdůležitější kritéria kvality, zda výrobek splňuje funkční očekávání.

Pět spotřebitelů ze sta určuje kvalitu podle toho, kde byl předmět vyroben. Pro čtyři procenta pak přívlastek kvalitní znamená totéž co "značkový". Na zdravotní nezávadnost klade důraz pouze každý 33. člověk.

V obchodě si nejvíce lidí - 73 procent - vybere kvalitní zboží tak, že zkoumají jeho složení, tedy popis výrobku. Téměř 60 procent osob pak tvrdí, že slušný výrobek poznají podle jeho vzhledu. A 55 procent oslovených zákazníků uvedlo, že je pro ně důležitá určitá země původu.

Sedmnáct lidí ze sta také říká, že kvalitní věc poznají "podle něčeho jiného". Když měli tuto odpověď rozvést, nejčastěji zmiňovali doporučení známých a recenze na internetu.

Upozornění "bio" nebo jiný certifikát kvality na obalu je důležitý pro 29 procent respondentů. Mezi značky, které Češi znají nejvíce, přitom patří Czech Made (65 %), Ekologicky šetrný výrobek/služba (61 %), Pečeť jakosti (60 %), Práce postižených (46 %) a Bezpečná kvalitní hračka (37 %).

 

Právě se děje

Další zprávy