Něco extra. Tesco není samo, kdo mění taktiku prodeje

Radek Pecák Zdeněk John, Radek Pecák
12. 8. 2010 13:40
Velké prodejní řetězce přemýšlejí, jak dostat mezi regály víc zákazníků, a jak je přimět k útratám
Nové uniformy, teď i nový typ prodejny. Tesco říká, že nabízí něco extra
Nové uniformy, teď i nový typ prodejny. Tesco říká, že nabízí něco extra | Foto: Tesco

Praha - Na nové typy obchodů, s nimiž teď přichází Tesco, Marks & Spencer nebo třeba Baumax, se můžete podívat jako někdo, kdo prostě rád nakupuje. Pak budete potěšeni.

Ale možný je i jiný úhel pohledu: člověka, který si musí hlídat každou korunu, než ji utratí. Pak vězte, že právě proto, abyste ji utratil u nich, mění nyní obchodníci taktiku prodeje.

Základem všeho, jak potvrzují marketingoví odborníci, je především snaha dostat vás mezi regály. A když už se to podaří, přimět vás k co největšímu nákupu. Nejen potravin, na které v Česku padne v porovnání se sousedními zeměmi největší podíl rodinných výdajů.

Tesco v Plzni spouští nový typ prodejny, který nazvalo Extra. „Tesco dosud nabízelo čtyři formáty obchodů: Expres (300 m2), supermarket (1000 m2), hypermarket (3000 - 12 000 m2) a obchodní domy. Nyní nabídneme další formát Extra," říká Eva Karasová ze společnosti Tesco Stores ČR.

Co bude na nové nabídce třetího největšího obchodníka v Česku extra? Bude to obchod v obchodě, v němž zákazník při nákupu potravin dostane možnost utrácet i za optiku, léky, fotoslužby nebo telekomunikační služby.

Tesco si takový způsob prodeje nejprve otestovalo v Bratislavě, kde Extra otevřelo už v dubnu. Teď ho pustí i do dvou svých hypermarketů v Plzni, ale počítá s jeho rozšířením i do dalších měst.

Tesco se tak brání tomu, aby zákazníci nakupovali jinde. Aby nemuseli třeba pro léky nebo pro brýle jinam.

Podobný recept ukazuje prodejce potřeb pro kutily Baumax. Také začíná na Slovensku: tam ve svých prodejnách, jak oznámil v minulých dnech, mění cenovou politiku. Už nechce dělat jednorázové slevové akce, ale tvrdí, že nabídne trvale nejnižší ceny zhruba 10 tisíc výrobků, které prodává ve svých regálech.

Konkurence v hobbymarketech je možná ještě tvrdší než při prodeji potravin. A také tady je cena tím, co Čechy při rozhodování o nákupu ovlivňuje jednoznačně nejvíc. Vše ostatní - zmínky o kvalitě, domácím původu atd -  je jen doplňkový marketing. Proto Baumax sází na to, že „Zlevní všechno" co prodává.

Třetí příklad, jak klesající útraty nutí obchodníky přemýšlet o novinkách, poskytl oděvní řetězec Marks & Spencer. Začal prodávat potraviny v oddělených samostatných prodejnách. Už začal v Praze 4, totéž chystá v nákupní galerii Fénix v Praze - Vysočanech. "Potraviny v Marks & Spencer tak mohou být otevřeny v dřívějších hodinách a zákazník si může na cestu do práce koupit například čerstvé pečivo," sdělila Aktuálně.cz Renata Fišerová, marketingová manažerka firmy.

Jen se tak potvrzuje, že základem každého českého nákupu je jídlo. Kdo ho z velkých prodejců nenabídne, ztrácí v tržbách.

 

Právě se děje

Další zprávy