Nákupní centra táhnou návštěvníky, ale už ne peníze

Veronika Skálová Veronika Skálová
25. 2. 2010 16:18
Lidé chodí do nákupních center stále častěji. A utrácejí stále méně.
Brněnská Olympia se vloni zvětšila o čtvrtinu. Stala se druhým největším centrem v Česku.
Brněnská Olympia se vloni zvětšila o čtvrtinu. Stala se druhým největším centrem v Česku. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Místo pro nedělní vycházku za špatného počasí. Takovou funkci vlastně vloni plnila nákupní centra v České republice.

Jejich klimatizovanými uličkami sice stále procházejí davy lidí, ale zdaleka ne všichni také v obchodech něco nakoupí. Stačí se podívat, kolik z bloumajících zákazníků si opravdu nese tašku svědčící o tom, že v centru utrácel.

Údaje z loňského roku to potvrzují.

"Stagnace ekonomiky se promítla také do nákupního chování zákazníků nákupních center. Celkem 32 procent respondentů určitým způsobem snížilo své výdaje v nákupních centrech, dalších 29 procent jiným způsobem upravilo strukturu svých nákupů," zjistila ve své studii zákaznického chování společnost Incoma GfK.

I když se v nich nechystají nakupovat, Češi si nákupní centra oblíbili. Návštěvnost především těch největších, která stahují návštěvníky i z okolních krajů v loňském roce rostla.

"Vysokou návštěvností se mohou chlubit zejména pražská centra Nový Smíchov a Centrum Chodov a brněnská Olympia a Galerie Vaňkovka. Každé z těchto center loni navštívilo kolem 16 procent domácností z celé České republiky," uvedli průzkumníci ve zprávě.

Kóma výstavby trvá

Přestože se lidé "chrámům komerce" nijak nevyhýbají, stavební kóma bude v letošním roce ještě nejspíš trvat. V loňském roce otevřelo v Česku jediné nové velké nákupní centrum, ostatní projekty byly spíše menšího rozsahu, či se jednalo o malé nákupní pasáže přilehlé k hypermarketům.

"Ani v roce 2010 nelze očekávat podstatné oživení trhu, nové projekty jsou až na výjimky, jakou je například Galerie Harfa v Praze, posunuty či pozastaveny a developeři či investoři vyčkávají," upozornili autoři studie.

Loňský rok navíc poznamenalo historicky první uzavření nákupního centra  (v pražských Stodůlkách) a jeho proměna na odlišný typ prodejní plochy.

Stop-stav vzniku nových center mnozí vítají. Některá občanská sdružení upozorňují na jejich neblahý vliv na obchodní příležitosti uvnitř měst, zvyšování dopravní zátěže a zbytečné zabírání úrodné půdy.

Někteří experti předpovídají, že další obří prodejní plochy už se nebudou developerům vyplácet a budou vznikat nové formáty nákupních center v menších městech.

 

Právě se děje

Další zprávy