Mražené ryby nám chutnají stále méně, hlavně pangasius

ČTK ČTK
13. 12. 2012 15:04
Kromě konzerv klesá zájem také o mražené ryby. Obchody jich prodaly o 15 procent méně

Praha - Poptávka po mražených rybách a rybích konzervách v Česku klesá, naopak lidé začínají více kupovat čerstvé či čerstvě chlazené ryby.

Ukázalo to šetření mezi rybáři a obchodníky, dále data agentury Nielsen.

Ta zjistila, že od loňského října do letošního září kleslo v tuzemských obchodech množství prodaných mražených ryb o 15 procent. A to hlavně proto, že je v českých domácnostech stále méně oblíbený mražený pangasius, který se na tuzemský trh vozí převážně z Vietnamu.

Prodeje této sladkovodní ryby meziročně klesly o třetinu. Tržní podíl pangasia v kategorii mražených ryb tak dosahuje zhruba pětiny.

"V poslední době se celkově zvyšuje poptávka po čerstvých chlazených rybách," potvrzuje zástupce řetězce Interspar Aleš Langr. Nárůst zájmu o chlazené ryby a méně prodaných rybích konzerv hlásí také Tesco.

Mořské ryby stále vedou

Téměř ve třech případech ze čtyř si Češi dopřávají mořské ryby, spotřeba těch sladkovodních v posledních letech ale mírně roste. Loni se zvýšila na 1,43 kilogramu na osobu.

Asi 85 procent všech kaprů, které rybáři v Česku naloví, se prodá před Vánoci, šest až osm procent o Velikonocích. Lidé ale začínají místní ryby více jíst i v průběhu roku, tvrdí ředitel Rybářského sdružení ČR Michal Kratochvíl.

Ve srovnání se zbytkem Evropy ale Češi stále jedí podprůměrné množství ryb. Podle odborníků upřednostňují především z cenových důvodů drůbeží maso.

Těžká romantika, těžká dřina: Tak se loví vánoční kapři:


 

Právě se děje

před 2 hodinami

Odveta za francouzskou digitální daň, USA mohou uvalit 25procentní clo

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa dnes oznámila dodatečná 25procentní cla na zboží dovážené z Francie v hodnotě 1,3 miliardy dolarů (přes 30 miliard Kč) jako odvetu za francouzskou digitální daň. Zavedení těchto cel však odkládá o 180 dnů, aby tak poskytla čas na vyřešení sporu.

Americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer uvedl, že francouzská digitální daň se nespravedlivě soustředí na americké podniky působící v oblasti digitálních technologií. Ohlášená cla se podle něj týkají například francouzské kosmetiky a kabelek.

Francouzský parlament schválil tříprocentní digitální daň loni v červenci. Letos v lednu se však Francie dohodla s USA na příměří, podle kterého Paříž odloží výběr digitální daně na konec roku a Washington na oplátku prozatím nezavede odvetná cla.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Klub z Amiens neuspěl se žalobou proti sestupu z ligy

Francouzský fotbalový klub SC Amiens neuspěl u nejvyššího správního soudu se žalobou proti sestupu z první ligy. Jeho prezident Bernard Joannin nevyloučil, že podnikne další právní kroky, klub se ale zároveň začal připravovat na start v druhé nejvyšší soutěži. Elitní ligu musel tým z Amiens opustit poté, co v době předčasného ukončení sezony deset kol před koncem kvůli pandemii koronaviru figuroval v tabulce na sestupové pozici.

Podle odborného posudku bude sestup pro klub znamenat ztráty ve výši 44 až 55 milionů eur. Joannin prohlásil, že soudce ignoroval jeho argumenty, a zvažuje další odvolání s cílem vybojovat náhradu škody.

Společně s Amiens sestoupilo i Toulouse. Oba kluby proti tomu neúspěšně protestovaly. Sestup mezitím zpečetilo i valné shromáždění ligy LFP, na němž se většina klubů vyslovila pro to, aby i v příští sezoně hrálo Ligue 1 jen dvacet týmů a ne dvaadvacet.

Další zprávy