reklama
 
 

Mazánek, nátěrka, máslová pomazánka. Tipy na nový název

20. 10. 2012 13:11
Výrobci, kreativci i čtenáři Aktuálně.cz řeší, jak nahradit zakázaný název

Praha - "České pomazánkové" - to je nejčastější alternativa, kterou výrobci zmiňují jako možnou náhradu za dosavadní název pomazánkového másla. Jeho používání totiž ve čtvrtek definitivně zakázal Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku.

Stejnou alternativu preferují i čtenáři online deníku Aktuálně.cz, kteří mohli hlasovat a navrhovat nové názvy v anketě na Facebooku. Často také zmiňují Pomazánkový krém a Máslovou pomazánku, recesí pak je Pomazánkové nemáslo. Úplně nejraději by ale čtenáři ponechali dosavadní název.

Jednoduchá, nenásilná a obecná by měla být změna podle výrobců i reklamních kreativců. Navrhují například název Máslová pomazánka nebo nátěrka.

Co nejvíce podobný název

"Budeme se snažit, aby podoba byla co nejvíce shodná. To je velmi důležité i pro spotřebitele, kteří jsou na Jihočeské pomazánkové máslo zvyklí v té podobě, v jaké je dnes. Co se týče změny názvu výrobku, už jsme o nich samozřejmě přemýšleli, ale zatím podrobnosti nemůžu sdělit," říká mluvčí společnosti Madeta Marta Faktorová.

Dodala, že změnu názvu bude řešit sama firma bez potřeby najímat reklamní agenturu. "Tendr vyhlašovat určitě nebudeme, tuto situaci vynucenou rozhodnutím evropského soudního dvora bude řešit naše marketingové oddělení," upřesňuje Faktorová.

Tendr v souvislosti se změnou názvu neplánuje vyhlásit ani společnost Choceňská mlékárna, která vyrábí Choceňské pomazánkové máslo. Pravděpodobná podle ní není ani změna grafiky.

"Změna tradičního názvu nebude pro nikoho jednoduchá, a tak ji nebudeme ještě víc komplikovat změnou grafické podoby, ta by v tomto okamžiku opravdu nebyla na místě," říká manažer nákupu Choceňské mlékárny Petr Pirochta.

Podle něj na další osud pomazánkového másla bude mít vliv státní opatření. "Pokud dojde k implementaci nařízení EU do české legislativy, pak záleží na zákonodárci, jak ji provede," vysvětluje Pirochta.

Lepší by podle něj byla varianta, kdy bude nutné zvolit jen jiný název při ponechání receptury a klíčových parametrů výrobku. "Ve druhém případě nebude recepturu, parametry ani název řešit nic, a pomazánkové máslo se rozpustí v záplavě pomazánek různých kvalit, jak se to v nedávné historii stalo podle stejného scénáře na Slovensku," podotýká Pirochta.

Pro celou kategorii

Nově vytvořený název by podle reklamního textaře a kreativce Petra Voborského v ideálním případě stejně jako doposud měl pojmenovat celou kategorii výrobků. "Podle mě správnou cestou je vytvářet pojmenování s ambicí, že mohu pojmenovat celou kategorii. Tak jako lux, xerox, jeep nebo nedávno jiný úspěšně vyřešený eurooříšek tuzemák," říká Voborský.

Jednoduše by nový název vyřešil kreativní ředitel agentury Ogilvy & Mather Tomáš Belko. "Jen bych to pootočil a z pomazánkového másla udělal máslovou pomazánku," říká.

České pomazánkové?

Podobně jako obchodníci jsou z bruselského verdiktu rozmrzelí i sami spotřebitelé. Tradičního českého výrobku se rozhodně vzdát nehodlají, ukázala i anketa Aktuálně.cz.

Čtenáři se nehledě na věk a chutě nejčastěji shodli na náhradním názvu České pomazánkové. Druhou příčku potom obsadila parodická varianta Pomazánkové nemáslo. Další v pořadí skončily Pomazánkový krém a Máslová pomazánka.

Zbylé návrhy již měly početně od předchozích čtyř jistý odstup, ale i tak stojí za to některé alespoň zmínit. Například zrcadlově otočené Pomazánkové olsám, pro Pražany možná problematický výrobek Mazánek a nebo TuzeMáslo analogicky k nedávnému nucenému přejmenování "rumu" na tuzemák.

Kreativec Marek Prchal navrhl v anketě kulinářského blogu Cuketka.cz slovo nátěrka. "Pomazánka je zavádějící, protože ty jsou většinou jiné konzistence," říká.

Hlasujte v anketě Sexistické prasátečko:

autoři: Petr Kučera, ČTK | 20. 10. 2012 13:11

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama