Mattoni zaplatí za reklamu Korunní. Nemohla do televize

Tomáš Fránek
9. 11. 2012 6:30
Nejvyšší soud: KMV musí zaplatit za to, že blokovaly vysílání reklamy konkurence
Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Společnost Karlovarské minerální vody (KMV) musí s definitivní platností zaplatit přes 200 tisíc korun za to, že sedm měsíců blokovala vysílání reklamy na konkurenční minerálku Korunní.

Sedm let trvající spor rozhodl Nejvyšší soud.

Dva karlovarští výrobci minerálních vod, KMV a Karlovarská Korunní, se dlouhodobě dohadují o to, který z jejich výrobků je prospěšnější pro zdraví lidí.

Zaplaťte za naši reklamu

KMV, která produkuje minerální vody Mattoni a Magnesia, přitom už před lety požádala soud o zákaz vysílání reklamních spotů na vodu Korunní. Tu vyrábí firma Karlovarská Korunní.

Soud tehdy žádosti vyhověl, a dalších sedm měsíců proto média nemohla reklamy na Korunní vysílat. Své předběžné opatření ale nakonec soud zrušil. Výrobce Korunní pak zažaloval KMV o 440 tisíc korun - na tuto částku vyčíslil ztrátu způsobenou zákazem reklamy.

Vrchní soud v Praze žalobě částečně vyhověl a rozhodl, že KMV musí zaplatit polovinu částky, tedy 220 tisíc korun. Soudci uznali, že výrobce Korunní byl poškozen, ale celkovou částku snížili proto, že firma mohla natočené spoty využívat i dál.

"Pokud firma vynaložila na realizaci reklamních spotů jisté finanční prostředky a spoty nemohly být v důsledku předběžných opatření po dobu zhruba sedm měsíců vysílány, má soud za to, že zde došlo ke zmaření takto vynaložené investice, což je třeba považovat za skutečnou škodu," rozhodli soudci.

Verdikt se ale nelíbil jak výrobci Korunní (částka byla příliš nízká), tak KMV (podle jejich zástupců firma neměla platit škodu vůbec, nebylo jasné, zda nějaká škoda vůbec vznikla).

Spor tak doputoval až k Nejvyššímu soudu.

Spočítali to správně

Nejvyšší soud ale nyní námitky obou firem neuznal a potvrdil, že KMV musí zaplatit 202 tisíc korun.

Podle soudců byla škoda způsobená výrobci Korunní vypočítána správně. "Skutkový závěr odvolacího soudu o podílu 50% náhrady (majetkové újmy) se opírá o reálně vynaložené náklady, v řízení prokázané," potvrdil Nejvyšší soud.

Jde o další z několika verdiktů, které už soudy vydaly. V srpnu letošního roku tak Nejvyšší soud rozhodl ve prospěch KMV a potvrdil, že reklama na Korunní skutečně nebyla v pořádku

"Jedná se o důsledek chybného rozhodnutí soudní soustavy z roku 2005, které umožnilo nárokovat společnosti Alphaduct (výrobce Korunní) tuto částku, ačkoli se chovala v rozporu se zákonem. KMV nicméně vítají, že po letech rozsáhlých soudních řízení byla spravedlnost nalezena a že bylo uznáno, že dehonestování produktu a obchodní značky konkurenta je nekalosoutěžní praktikou. Úhradu částky 220 115  korun KMV považují za jakousi „daň spravedlnosti," uvedla mluvčí KMV Bibiana Beňová s tím, že firma ještě zváží podání ústavní stížnosti.

Soudy řeší i další spory.

Nejvyšší soud před několika týdny totiž nařídil Vrchnímu soudu v Praze, aby se znovu zabýval žalobou KMV kvůli reklamám, které upozorňovaly na rizika spojená s nadměrným příjmem hořčíku a zdůrazňovaly vyvážené složení minerálky Korunní. Podle KMV reklamy poškozovaly značku Magnesia.

Sporné reklamní spoty na Korunní uváděly, že vysoký obsah hořčíku v lidském těle může způsobit necitlivost, apatii či střevní potíže. Spoty zakončovalo sdělení, že správný poměr všech minerálních látek včetně hořčíku má přírodní minerální voda Korunní.

Mattoni a zničená Kyselka. Podívejte se:

 

Právě se děje

Další zprávy