Brno - Boj se sílící korunou a kamiony plnými laciných bot z asijských zemí v minulosti posílily zdraví českých obuvnických firem. Teď je virus ekonomické krize nijak neděsí. Hitem poslední doby jsou totiž kvalitní dětské boty.
„Situace na trhu je stabilizovaná. Jistě k tomu přispělo i to, že se obuvnické společnosti musely v minulosti přizpůsobovat obtížným podmínkám na trhu, optimalizovat, racionalizovat," shrnula tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová.
Letí kvalita i pro malé děti
Hlavní oblast, v níž mají čeští výrobci nad těmi čínskými navrch, je kvalita. Kdo vsadil na ni, na trhu obstál. Typickým příkladem jsou výrobci dětské obuvi.
„Máme informace, že o kvalitní dětskou obuv je takový zájem, že někteří výrobci nestíhají vyrábět. Pomáhá jim v tom i současný babyboom a zodpovědnost mladých maminek," upozornila Mayerová.
Obuvnická asociace dvakrát ročně propůjčuje domácím výrobcům pro konkrétní modely certifikát Žirafa. Ten znamená, že je bota zdravotně nezávadná a nedeformuje dětskou nožku. A matky malých dětí o ní dobře vědí.
„O certifikátu Žirafa mi řekl náš ortoped. Takže když jdu synovi kupovat třeba jen bačkorky, sleduji, jestli tenhle certifikát náhodou nemají. Ale hodně dám i na výsledky různých testů," potvrzuje Jaroslava Otradovcová z Modřic u Brna.
I další maminky si za boty pro své potomky raději připlatí, než aby je vystavovaly riziku deformování chodidel. „Důležité je, najít dobrou prodejnu dětské obuvi, kde se prodavačky o takové věci zajímají. Něco jsem zjistila i na internetu - například, že u menších dětí je lepší, aby byla bota o jedno až dvě čísla větší. A hlavně aby byla z kvalitní kůže," konstatuje Dana Novotná.
Zvedáme výrobu o 40 procent
Že se získání certifikátu pro kvalitní obuv vyplatí, potvrzuje i majitel spoelčnosti Fare z Valašských Klobouk.
„Naše firma existuje už osmnáct let a prošli jsme různými obdobími. Nejdřív se nám dařilo skvěle, ale kolem roku 2000 přišel nástup hypermarketů a lidé se stáhli tam. Od roku 2005 ale sledujeme neustálý pozvolný nárůst. V poslední době dokonce sílí. A to se soustředíme na segment mírně dražší, kvalitní obuvi," podotkl Alois Šůstek.
Jeho společnost vlastní hned několik certifikátů - kromě zdravotně nezávadné dětské obuvi Žirafa i ocenění Česká kvalita. „Letos plánujeme rozšířit výrobu o čtyřicet procent, nabíráme nové lidi. O krizi zatím jako bychom neslyšeli. I když odhadnout, co bude za rok nebo dva, je těžké," dodal Šůstek.