Krušné hory oživí obří skiareál. Na dotace musí počkat

Radek Pecák Radek Pecák
24. 11. 2013 16:46
Lyžaři na svazích Plešivce nebudou muset nasedat na vlek. Všude je vyveze lanovka.
Pohled na dojezd ze tří sjezdovek k centrální lanovce.
Pohled na dojezd ze tří sjezdovek k centrální lanovce. | Foto: Radek Pecák

Reportáž - Ještě vloni pokrýval svahy přes tisíc metrů vysokého vrchu Plešivec v Krušných Horách sníh a v lepším případě les, většinou ale křovinatý porost razící si cestu ke světlu mezi balvany a pařezy.

Letos o vánočních svátcích, bude-li počasí alespoň trochu nápomocno, se tu bude jezdit na jedné černé, jedné červené a nejméně čtyřech modrých sjezdovkách. Vznikne tak lyžařský areál, který je svojí velikostí srovnatelný se středně velkými areály v Krkonoších, například v Harrachově. Skiareál Plešivec by měl výrazně zvýšit zájem veřejnosti o tuto dosud dosti zanedbanou část Krušných hor.

"Je to skutečně unikátní projekt, pokud v současnosti někde budují nové sjezdovky a vleky, tak se vždy jedná o rozšíření či modernizaci stávajícího areálu. Tady ale vše vzniká doslova na zelené louce," tvrdí Petr Voráček, manažer karlovarské společnosti HR Agency, která stojí za půlmiliardovou investicí.

Jak se redaktor online deníku Aktuálně.cz přesvědčil, v současnosti již na svých místech stojí tři moderní lanové dráhy s nataženými lany a zavěšenými čtyřsedačkami. Vybudovány jsou retenční nádrže se zásobní vodou, trafostanice, fungují čerpadla kompresory na stlačený vzduch a v zemi jsou uloženy všechny rozvody pro stlačený vzduch, tlakovou vodu a elektřinu - vždy v délce dvanáct kilometrů po celém areálu.

Přírodní sníh není potřeba

Na spuštění již také čeká 40 tyčí na výrobu umělého sněhu spolu s pěti stabilními a deseti mobilními sněhovými děly.

"Pokud bude dostatečně velký mráz zhruba šest až sedm stupňů budeme schopni s touto kapacitou zasněžit kompletní areál za tři až čtyři dny do výšky třiceti centimetrů," říká Petr Voráček.

Lyžaři se zde mohou těšit skutečně na v Česku málokde vídaný komfort. Na vrcholy všech sjezdovek je vyvezou čtyřsedačkové lanové dráhy, vleky jsou společně s pohyblivými koberci pouze v dětském areálu. "Všechny lanové dráhy jsou zcela nové, navíc obě nejdelší mají systém zpomalování pro pohodlné nastupování. Do kopce pak pojedou rychlostí přes pět metrů za sekundu, zatímco běžné jezdí poloviční rychlostí.

Většina z těchto sjezdovek bude využívána již tuto zimu
Většina z těchto sjezdovek bude využívána již tuto zimu | Foto: Radek Pecák

I z tohoto důvodu nebudou na sedačkách namontované takzvané bubliny chránící lyžaře před větrem a sněžením. "Jednak by to dost navýšilo náklady, a jednak bychom pro tyto rozměrné sedačky musely vybudovat speciální depa, na což zde není prostor," vysvětluje Voráček.

Komfort zvyšuje také informační systém. Vždy u každé lanovky díky kamerám a obrazovkám lyžaři uvidí, jak dlouhá je fronta v té které části areálu a budou se moci operativně rozhodovat.

Sjezdovky jsou dostatečně široké. Minimální šířka je padesát metrů, na mnohých místech jsou ještě širší. Užší je pouze spojovací cesta od lanovky ve střední části areálu k té spodní, kde budou i parkoviště, pokladny a další zázemí. Na červené sjezdovce už je instalováno i osvětlení, bude tedy sloužit i pro noční lyžování. Tratě jsou očištěny od kamenů a pařezů, což uvítají i cyklisté, protože v létě se tratě budou využívat pro sjezd na jízdních kolech.

Trestní oznámení

V areálu stále pracují a ještě několik týdnů budou pracovat desítky dělníků. Například z budovy půjčovny zatím při naší návštěvě stála jen ocelová konstrukce a připraveny byly rošty pro lití betonu na podlahu. "Bude to montovaná stavba, stát bude do týdne," ujišťuje Voráček. "Dnes už je tady ale ruch menší, v létě a v září se tu pracovalo mnohem více," informuje. Sloupy lanovek například instaloval speciální vrtulník, stejný jaký byl nasazen při výměně vysílačů na žižkovské televizní věži.

Zkušenosti s budováním sportovních areálů má. Jenže zcela z jiného odvětví. V minulosti šéfoval golfovému areálu v Karlových Varech, pak několik nových hřišť budoval. O lyžování toho však také ví dost. V mládí se tomuto sportu věnoval závodně.

Současně s budováním posledních objektů a rozvodů probíhají každý den různé schvalovací a kolaudační řízení. Vyškolena už je i obsluha lanovek. "Museli absolvovat prakticky stejné školení, jaké mají řidiči lokomotiv," sděluje zajímavost.

V zimní sezoně bude v areálu zaměstnáno zhruba 50 lidí, celoročně asi 15. "I kvůli tomu máme podporu starostů okolních obcí, tedy Abertam i  Merklína," říká Voráček. Právě od obce Abertamy společnost HR Agency před několika lety projekt odkoupila.

Získala na něj i maximálně 202 milionů korun vysokou dotaci Evropské unie, avšak zatím neviděli ani korunu. "Kdosi totiž na nás podal trestní oznámení, a přestože podle našich informací policie již případ odložila, peníze dostaneme zřejmě až v příštím roce," dodává Voráček. Podle něj šlo o anonymní udání právě kvůli čerpání dotací.

Ceny denních permanentek budou v hlavní sezony 590 Kč pro dospělého lyžaře, děti od 6 do 16 let zaplatí 390 korun. Cena je stejná jako na nedalekém areálu na Klínovci, který patří mezi nejlepší v tuzemsku. Do budoucna s ním plánují spolupráci a společný skipas.

Velkou část klientely by podle představ provozovatelů měli tvořit klienti hotelů v Karlových Varech. "Připravíme pro ně speciální balíčky s výukou lyžování," plánuje Voráček.

Jinak ale zatím vůbec netuší, jak velkou návštěvnost může v letošní zimě na Plešivci očekávat. "Máme připraveno několik parkovišť, jednak u dětského areálu, ale hlavně v obci Pstruží, kde je nástupní dlouhá lanovka," informuje Voráček. Pro jistotu ještě připravuje další o několik set metrů dále, odkud by lyžaře navážel skibus.

Plánů mají ještě více. V příštím roce by měly přibýt další sjezdovky, chystá se výstavba většího množství restaurací a skibarů, bude i hotel, zvětší se nabídka atrakcí pro snowboardisty.

 

Právě se děje

Další zprávy