reklama
 
 

Kritický nákupní víkend je tu, výplata přináší Ježíška

6. 12. 2010 14:58
Bronzová neděle byla v obchodech rušná, ale největší nápor teprve přijde

Brno - Bronzová neděle zvedla náladu obchodníkům - tržby oproti běžným víkendům stouply až o polovinu, ale vrchol předvánočního nakupování přijde příští víkend a těsně po něm.

Například hypermarkety Tesco navštívilo včera a předevčírem, o druhém adventním víkendu, asi o 40 procent více zákazníků. Vyšší zájem nakupujících potvrzuje i Ahold, který v Česku provozuje obchody pod značkou Albert.

Ještě vyšší tržby ale padnou o stříbrné neděli. Přestože někteří Češi začali s nákupem vánočních dárků už v listopadu, pravé závody přijdou těsně před 15. prosincem. Důvod je úplně prozaický: není v tom zvyk nechávat dárky až na poslední chvíli, ale prosincový výplatní termín. Ve většině firem lidé dostanou mezi desátým a patnáctým prosincem mzdu a víkend poté vyrazí do obchodů.

Velké nákupy až po výplatě

"Lidé už teď přichází obhlížet terén a vybírat dárky, ale mnohem víc nákupů udělají o stříbrném neděli, nebo spíš těsně po ní. Většinou říkají, že musí počkat až po výplatě," popsala svou zkušenost prodavačka z parfumerie v centru Brna.

Obchodníci se shodují, že není příliš velký rozdíl v tom, co zákazníci nakupují na bronzovou, stříbrnou a zlatou neděli. Určité zákonitosti se ale v jejich chování vysledovat dají.

Nejprve velké dary, pak ty menší

"Na konci října si do svých nákupních košíků přidávají čisticí prostředky a potřeby pro vánoční úklid, na začátku listopadu začínají nakupovat dárky. Ke konci listopadu se domácnosti začínají připravovat na vánoční pečení cukroví a dokupují dekorace," popsala obsah měnící se obsah nákupních košíků mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová. Uplynulý víkend krom toho patřil nakupování sladkostí, oblíbených jako "výslužka" pro děti od Mikuláše.

Zároveň je zřejmé, že obvykle Češi nejprve zařídí nákup větších a dražších darů a na poslední chvíli nakupují spíše menší dárky. Zřejmé je to především u nákupů elektroniky.

"Zhruba tři týdny před Štědrým začne postupně lineárně klesat podíl velkých spotřebičů a v protisměru stejně lineárně narůstat podíl malé bílé techniky - kuchyňské spotřebiče, hygiena, vysavače, kávovary, ruční a stolní mixéry. Přímo na Štědrý den už se v kamenných prodejnách i na e-shopu kupují v drtivé většině jen malé spotřebiče - bílá a výpočetní technika a hlavně mobily," vysvětlil mluvčí řetězce Datart David Litvák.

Na Štědrý den: mobily a drobnosti

S blížícím se Štědrým dnem nákupní horečka jednoznačně stoupá, vrcholí obvykle na zlatou neděli. Čím blíž je sváteční večer, tím patrnější je chvat. Například internetová skupina obchodů Vivantis sleduje s postupujícími prosincovými dary stále větší zájem o již hotové dárkové balíčky a sady.

"Čím více se blíží Vánoce, tím více se prodávají dárkové sady, ať už kosmetiky, parfémů nebo hodinek, protože lidé preferují už hotový, dobře vypadající balíček, ve kterém často bývá i dárek navíc v podobě souvisejícího produktu zdarma. Pár dní před Štědrým dnem je poptávka diverzifikovaná, protože lidé spěchají a tak kupují různorodé věci," přiblížil Martin Rozhoň, ředitel internetových obchodů.

Poslední dny před vánočními svátky už slaví úspěchy hlavně potraviny a nápoje. Kromě dárkových košů se lidé hlavně předzásobují na dny volna a nakupují i speciality ke štědrovečerní večeři.

"Jídlo a nápoje, ať již alkoholické či nealkoholické, přicházejí na řadu v polovině prosince a prodej kulminuje těsně před svátky. Jen během posledního týdne prodáme 22 tun váženého pochoutkového salátu a 10 tun bramborového," doplnila Eva Karasová.
Letos se prodejci těší, že jim tržby stoupnou strměji než v loňském roce, kdy peněženky Čechů poznamenaly obavy z dopadů krize. Maloobchodní tržby začaly stoupat už v říjnu, což naznačuje, že se lidé v předvánočním období příliš nebudou držet zpátky.

autor: Veronika Skálová | 6. 12. 2010 14:58

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama