Konkurenti České pošty chystají stížnost do Bruselu

Karel Toman
11. 10. 2012 13:47
Česko uvolní trh jen na oko, ve skutečnosti prohloubí výhody státní pošty, tvrdí asociace
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Na český stát se do Bruselu chystá další stížnost. Tentokrát od Asociace alternativních poštovních operátorů.

"Místo zamýšlené liberalizace poštovního trhu totiž Česko prohloubilo výsadní postavení státní České pošty, což je v rozporu s evropskou směrnicí, která poštovní trh liberalizuje v celé EU," říká místopředseda asociace Petr Angelis.

Asociace se tak přidala ke společnosti Mediaservis, která sice není členem Asociace, stížností k Bruselu však nedávno ze stejného důvodu pohrozila také. Asociace i vlastní novelu poštovního zákona, která má údajné nedostatky v už schválené novele odstranit.

Pokud by změna neprošla, museli by alternativní poštovní operátoři hradit České poště od roku 2014 její ztráty plynoucí z takzvané univerzální služby, aniž by mohli vyměřenou částku jakkoliv rozporovat. V takovém případě Asociace alternativních poštovních operátorů nevylučuje, že padnou i arbitráže.

Operátoři nezjistí, za co platí

"Pokud by došlo k arbitráži, naše asociace by v ní nefigurovala. Finanční ztráta vznikne konkrétním poštovním operátorům a bude na jejich zvážení, zda k arbitráži přistoupí," vysvětlil online deníku Aktuálně.cz místopředseda asociace Petr Angelis.

Asociaci vadí hlavně tři věci.

Zaprvé fakt, že z návrhu vyhlášky Českého telekomunikačního úřadu upravující aplikaci nedávno schválené poštovní novely vypadlo ustanovení, které alternativním operátorům dávalo možnost přezkoumat částku, již jim úřad vyměřil jako úhradu nákladů České poště za univerzální službu. V aktuální verzi vyhlášky úřad pouze vágně zmiňuje, že "zohlední" uplatnění cenové regulace a nárok na přiměřený zisk.

"Výši čistých nákladů a jejich oprávněnost nebudou moci ostatní operátoři jakkoliv zkontrolovat. Správní řízení o přiznání úhrady čistých nákladů bude probíhat pouze mezi Českou poštou a regulátorem, alternativní operátoři jsou z něj vyloučeni," uvádějí alternativní operátoři.

Ministr Martin Kuba z ODS však schválený model obhajuje tím, že jej přijaly i další evropské státy a zatím nikde nemusel být ještě využit.

Konkurentům České pošty dále vadí, že do takzvané univerzální služby budou zahrnuty i hromadné zásilky bank a energetických a telekomunikačních společností. Podle asociace však rozsudek Evropského soudního dvora z roku 2008 tento typ zásilek z univerzální služby vylučuje. "Tento typ přitom tvoří 90 procent zásilek," říká Angelis.

Pošta osvobozená od DPH? Nefér, tvrdí asociace

Třetí věcí, proti níž asociace protestuje, je osvobození České pošty (jako držitele poštovní licence na univerzální službu) od daně z přidané hodnoty. Podle asociace je to v rozporu s jiným rozsudkem Evropského soudního dvora z roku 2010.

Evropskou směrnici, která má zavést liberalizaci poštovního trhu "de iure", tak Česko podle alternativních operátorů aplikuje takovým způsobem, že zvýhodnění státního podniku "de facto" spíš prohlubuje.

"Právní ochrana monopolu držitele licence byla sice odstraněna, ale nově nastavený regulační rámec vytváří pro konkurenci podmínky horší, než vytvářela dosavadní právní úprava," tvrdí místopředseda Asociace alternativních poštovních operátorů Petr Angelis.

"Dosud nebylo možné podnikat pouze v segmentu psaní do 50 gramů, zatímco nyní budou konkurenti držitele licence zatíženi příspěvkem na všechny základní služby včetně těch, které byly tradičně liberalizovány, například balíky," dodává.

Jeden z největších alternativních Ještě před změnou majitele

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Výroba aut za v Česku tři čtvrtletí klesla o čtvrtinu

Výroba osobních aut za tři čtvrtletí meziročně klesla o 24,3 procenta na 808 279 vozů. V září byla díky postupnému oživování poptávky nižší jen o 4,5 procenta, když automobilky vyrobily 119 722 aut. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto zvýšila v září produkci o 2,5 procenta, což jí pomohlo snížit celkový pokles za devět měsíců na 20,3 procenta. Největší tuzemská automobilka tak celkově letos vyrobila 534 211 vozů. Výroba v Hyundai klesla o 30,5 procenta na 163 440 aut a v TPCA se i kvůli dvoutýdenní technologické odstávce spojené s rozšiřováním produkce a instalováním nových technologií snížila o 31,7 procenta na 110 628 vozů.

"Vývoj výroby vozidel v Česku odráží pozvolné oživení poptávky po nových automobilech v EU i v dalších částech světa. Také dodavatelé dohánějí, co se dá, když zahraniční automobilky plní odložené objednávky z první poloviny roku," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Další zprávy