Konkurence na železnici má další zpoždění, stát nestíhá

Ekonomika Ekonomika
14. 1. 2014 10:04
Je reálné, že ministerstvo zadá zakázku přímo Českým drahám bez výběrového řízení.
Foto: České dráhy

Praha - Nástup konkurence na další železniční tratě v České republice nabírá další zpoždění. Nečinnost ministerstva dopravy může podle nejhoršího scénáře skončit dočasným zastavením provozu na tratích Liberec-Pardubice a Plzeň-Most. Informuje o tom deník E15.

Na obou tratích nyní jezdí dotované rychlíky Českých drah na základě smluv se státem z roku 2006. Kontrakty, které dosud jako jediné vzešly z výběrových řízení, ale v prosinci definitivně vyprší. Pokud by ministerstvo v tak krátké době nestihlo vybrat nového dopravce, může provoz na důležitých linkách skončit.

Reálnější však podle deníku je, že ministerstvo zadá zakázku přímo Českým drahám bez výběrového řízení. Nový dopravce totiž obvykle potřebuje minimálně patnáct měsíců na zajištění potřebných vlaků a přípravu provozu.

„Situaci nyní řešíme. Rozhodl jsem, že dopisem oslovíme dopravce, zda a za jakých podmínek by vykonávali v příštím grafikonu objednávku státu na obou linkách. Dopisy právě odcházejí," řekl deníku E15 ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Dráhy může zřejmě ohrozit pouze Arriva, jejíž motoráky už v tuzemsku zkušebně jezdí. Další možný konkurent, RegioJet ze skupiny Student Agency, postup ministerstva kritizuje. „Na jedné straně neplní plány a sliby, které si samo stanovilo, a na straně druhé vytváří situaci, kdy bez soutěže potichu přiděluje zakázky Českým drahám. Navíc na trase, kde už v minulosti proběhla soutěž," říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Deník připomíná, že o vpuštění konkurence do oblasti dotovaných rychlíků se mluví už léta, často se střídající ministři dopravy pro to ale neudělali fakticky nic. Vedle zmíněných dvou linek se mělo v první vlně soutěžit také o trasy Praha-Děčín, Praha-Ústí nad Labem-Cheb a Liberec-Ústí nad Labem.

 

Právě se děje

Další zprávy