reklama
 
 

Kečupy bez rajčat. Máme výsledky mimořádné kontroly

24. 11. 2011 5:30
Kontrola ukázala, že si výrobci se značením těžkou hlavu nedělají

Brno - Dozvědět se, kolik rajčat vlastně obsahují prodávané kečupy, je pro nakupující v Česku velmi obtížné.

Ukázala to mimořádná kontrola Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která prověřovala kečupy prodávané v několika obchodních řetězcích.

Kontrola, jejíž výsledky má deník Aktuálně.cz k dispozici,  začala poté, co občanské sdružení spotřebitelů dTest zveřejnilo alarmující výsledky testů 22 kečupů.

Podle spotřebitelských testů uskutečněných v Ústavu pro vyšetřování potravin výrobci často nahrazují rajčata karotkou nebo cibulí. Pokud rajčata použijí, tak obvykle nahnilá, nebo plesnivá. Kromě mykotoxinů, které svědčí o použití zkažených rajčat, našli spotřebitelé v některých dochucovadlech i pesticidy.

Jakost i značení

Inspektoři proto zkontrolovali osm různých druhů kečupů, a to přímo od výrobců (Hamé, Neli, Hellmann´s), ale i ty, které jsou prodávány pod privátními značkami (Clever, Albert, Coop, Spar).

Inspektoři nechali pět kečupů testovat na pesticidy a mykotoxiny, na rozdíl od spotřebitelského testu byl ale výsledek negativní. "Mykotoxiny nebyly zjištěny, respektive nebylo dosaženo hranice jejich detekovatelného množství," uvedl mluvčí inspekce Michal Spáčil.

Dva kečupy (Clever jemný, Hamé Kečup sladký)  ale nevyhověly požadavkům na jakost, bylo v nich méně sušiny, než ukládají předpisy ministerstva zemědělství.

Nejvíc nedostatků zjistili inspektoři při značení kečupů, u většiny kontrolovaných výrobků se tak lidé vůbec nemají šanci dozvědět, kolik je v nich vlastně rajčat.

"Kontrola prokázala nedostatky ve značení odebraných kečupů. V pěti případech (Clever Kečup jemný,  Hamé Kečup sladký, Jemný kečup Hellmann´s, Coop Klasik kečup jemný, Spar Kečup sladký) nebyl na obale uveden údaj o  množství rajčat,"  uvedl Spáčil.

První už v obchodech nejsou

Inspekce už proto nařídila výrobcům, aby značení kečupů změnili a údaje tam doplnili.

Na výsledky testů spotřebitelského sdružení reagoval řetězec Billa. Ten  začal v říjnu preventivně stahovat z obchodů kečupy vlastní značky Clever. Jsou to Clever Kečup jemný a Clever Kečup ostrý v balení po 490 g a 900 g od společnosti Hamé, ve kterých byl podle rozboru nízký podíl rajčat a naopak vysoký podíl konzervačních látek.

"Stahované výrobky svou kvalitou neodpovídají požadavkům českých norem ani smluvním ujednáním s výrobcem," uvedl generální ředitel společnosti Billa v Česku a na Slovensku Jaroslaw Szczypka.

Billa podle něj vrátí zákazníkům peníze za koupené kečupy Clever, a to i bez předložení účtenky. Podmínkou je vrácení balení stahovaných kečupů, i když bude již načaté.

autor: Tomáš Fránek | 24. 11. 2011 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama