Kdy nejvíc riskujete? Když postavíte obří hypermarket

mič
10. 9. 2007 16:20
Éra megaprodejen v Česku podle všeho skončila
Hypernovy už za rok nebudou, přejmenují se a některé i zmenší.
Hypernovy už za rok nebudou, přejmenují se a některé i zmenší. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Česko zaplaví v dalších letech desítky nových prodejen s potravinami, ukazují plány největších obchodních řetězců. Jen zcela minimálně se však na tom budou podílet obchody, kde je možné na obzvlášť velké ploše koupit vedle potravin i elektroniku, oblečení, hračky a spoustu dalších věcí.

Obří hypermarkety, se kterými řetězce slavily u zákazníků úspěchy hlavně v 90. letech, už jsou totiž pro obchodníky velmi rizikové. Některé jejich majitelé dokonce zmenšují, aby jejich roční bilance obrátili do zisku.

Menší mají větší šanci

Nejvíce se naopak budou stavět hlavně menší prodejny - buď blízko center velkých měst nebo v menších městech s několika tisící obyvateli. S těmi už obchodníci ve svých plánech počítají.

Nové obří prodejny velmi opatrně zvažují. Pokud vůbec nějaké další postaví, bude jich jen pár.

Hypermarkety jsou přitom u zákazníků stále velmi oblíbené, ovšem hlavně ty menší.

"Zatímco v minulosti byla úspěšnost velkého hypermarketu téměř zaručena, dnes je to mnohem rizikovější projekt. Ještě jsou lokality, kde by se jim mohlo dařit. Jsou jich ale už jen jednotky. Jedna z nich je například na jihovýchodě Prahy," říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, která dlouhodobě sbírá a analyzuje data o trhu.

Přibývá speciálních prodejen

Podle Drtiny se v posledních letech hodně zvýšila konkurence mezi obchody a saturace trhu. Obchodů už je dost, lidé je mají blíž než v minulosti a mnozí přestali jezdit do velkých prodejen, které vyrostly hlavně na okraji velkých měst

Přibývá totiž i specializovaných obchodů, které nabízejí oblečení, nábytek, elektroniku, sportovní náčiní a jiné věci, které dříve lidé kupovali v obřích hypermarketech. 

Raději do Tesca v Porubě, zastávka tramvaje je na dohled
Raději do Tesca v Porubě, zastávka tramvaje je na dohled | Foto: Ludvík Hradilek
Tesco, Billa a další. Přibudou desítky supermarketů

Tento trend negativně zasáhl například některé Hypernovy. Jednou z nich je prodejna v Hradci Králové, která má nyní plochu 8000 metrů čtverečních. Dostala se na okraj zájmu a zákazníci stále více dávají přednost menším specializovaným nebo bližším prodejnám s potravinami.

Cestou, jak roční bilanci podobných obchodů vrátit zpět do zisku, je zmenšit je a prodávat jen to, co tam lidé opravdu kupují. "V našich největších obchodech vsadíme hlavně na čerstvé rychloobrátkové zboží a kromě něj na ty nejatraktivnější nabídky z ostatního sortimentu," řekl nedávno novinářům šéf českého Aholdu Johan Boeijenga.  

Kvůli narůstajícímu počtu menších a specializovaných prodejen, kde zákazníci lépe a dostupněji nakoupí zboží, jež dříve často kupovali pod jednou velkou střechou za městem, se Ahold, provozovatel Hypernov, chystá udělat rázný krok.

Ikea naopak zvětšuje

Část obřích Hypernov zmenší, budou velké maximálně 5 tisíc metrů čtverečních. Nyní jsou největší obchody řetězce zhruba dvojnásobné. Značka Hypernova přitom z trhu zmizí. Ahold si nechá jen značku Albert. Největší prodejny se budou jmenovat Albert Hyper.

Foto: Ahold

Češi dostanou nové obchody: Albert Hyper

Šéf Aholdu: Supermarkety se dál budou spojovat

Zmenšování se ovšem netýká specializovaných prodejen, kde lidé naopak hledají velký výběr zboží z jedné kategorie, například elektroniky nebo nábytku. U prodejen, za kterými si zákazníci za město klidně autem zajedou, když hledají specifické zboží, se výběr oceňuje.

Na to sází mimo jiné i Ikea, která kromě nových prodejen v dalších letech plánuje už v následujících měsících více než zdvojnásobit plochu svého obchodu v Brně. Ta by se měla zvětšit z 12 na 25 tisíc metrů čtverečních. To je pětkrát více než je maximální plocha největších obchodů, se kterými počítá Ahold.  

 

Právě se děje

Další zprávy