Kdo podvádí na předváděcích akcích? Nový seznam pokut

Tereza Holanová Tereza Holanová
18. 4. 2013 16:15
Pořadatelé akcí míří hlavně na seniory, ČOI je trestala za porušení zákona
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Podvodů při předváděcích akcích během prvního čtvrtletí přibylo - nebo se na ně alespoň Česká obchodní inspekce (ČOI) ještě důrazněji zaměřila. Inspektoři provedli 113 kontrol, porušování zákona o ochraně spotřebitele zjistili v 92 případech - nejčastěji šlo o nekalé praktiky včetně agresivních.

Pořadatelé akcí vytvářejí ve spotřebitelích - často seniorech - klamný dojem, že něco vyhráli nebo vyhrají, pokud budou jednat určitým způsobem. Ve skutečnosti ale žádná výhra neexistuje, případně není zadarmo.

"Spotřebitelé jsou uváděni v omyl od informací na pozvánkách, v průběhu akcí i v samotných smlouvách," říká mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Třetina firem dostala pokutu

V prvních třech měsících tohoto roku uložila inspekce 37 pravomocných pokut v celkové hodnotě 5,4 milionu korun. Přehled největších sankcí ukazuje následující tabulka. Ve většině případů se jedná o pokuty uložené za zjištění při kontrolách v průběhu nebo závěru roku 2012, které teprve v prvním čtvrtletí 2013 nabyly právní moci.

Kromě toho inspektoři navrhli příslušným živnostenským úřadům, aby odebraly oprávnění třem organizátorům předváděcích akcí, a to 1. České reklamní společnosti, společnosti Czech reisen a pražskému podnikateli Františku Tůmovi.

K agresivní obchodní praktice došlo třeba při předváděcí akci v Olomouci. Účastníci zde měli obdržet sadu výrobků (paměťový polštář, indukční vařič nebo konvektomat a dvě ložní soupravy). Podmínkou pro získání těchto dárků se však nakonec stal nákup jedné zmiňované sady (tedy polštáře a přikrývky) za 9900 korun.

Za nekalou praktiku ČOI označila případ z Prahy, kdy spotřebitele odstoupení od smlouvy vyšlo na osm tisíc korun. Tuto částku bylo přitom nutné dodavateli poslat do dvou týdnů od podpisu kontraktu (s tím, že na konci čtrnáctého dne už musely být peníze doručené) a ve stejné době jej zákazník musel písemně informovat o tom, že smlouvu vypovídá. O těchto lhůtách klienti přitom zavčas nebyli informováni.

Samotné kontroly uskutečnila ČOI několika způsoby. Inspektoři kontrolovali nezbytné smlouvy a dokumenty, případně se předváděcích akcí přímo účastnili. Významným zdrojem se přitom staly stížnosti zákazníků, kterých během prvního čtvrtletí přišlo celkem 132.


 

Právě se děje

Další zprávy