Kanaďané chtějí devět českých armádních letounů

Rudolf Marek, Euro.cz
12. 10. 2009 15:45
Přístup ministerstva obrany ale obchod výrazně ohrožuje
Nový dvoumístný cvičný letoun hledá nové trhy.
Nový dvoumístný cvičný letoun hledá nové trhy. | Foto: Aero Vodochody

Praha - Kanadské královské letectvo vyčlenilo dvě miliardy korun na obnovu své akrobatické letky a projevilo zájem o nákup devíti letadel L-159. Šest měsíců pak trvalo, než se na ministerstvu obrany našel někdo, kdo se by se začal vážně zájmem leteckých akrobatů kanadské skupiny Snowbirds odkoupit letadla L-159 z nepotřebných zásob české armády zabývat.

Vzhledem k počátečnímu laxnímu přístupu úředníků ministerstva byl o pomoc se zprostředkováním kontaktu požádán i týdeník EURO, který kauzu od té doby sleduje. Lidé zúčastnění na tomto delikátním jednání však v případě zveřejnění většinou trvali na anonymitě. Příběh je totiž plný emocí. Naděje i zklamání se v něm prolínají stejně rychle jako formace letadel při vzdušné akrobacii.

Není divu, když se někdo z Kanady snaží sehnat na ministerstvu obrany kohokoli, kdo by o prodej L-159 ze skladových zásob projevil zájem. Tím spíš v dnešní době, kdy je rozpočet ministerstva napjatý. Pozitivní však bylo, že si zatím nikdo z úředníků neřekl o provizi. A to i když kanadský emisar kvůli jednání přiletěl do Prahy. A odletěl s nepořízenou.

Armádní PR

Snowbirds jsou reprezentační složkou vojenského letectva pro veřejnost, doslova PR Kanadských královských vzdušných sil. Zrodili se ze 431. bombardovací perutě, která vznikla v listopadu 1942 v anglickém Burnu. Zúčastnili se letecké bitvy o Anglii, poté dobývali Hitlerovu pevnost Evropa, podnikali nálety na obsazenou Francii a Německo, útočili na přístavy v Biskajském zálivu, bombardovali Porúří a nakonec Berlín.

V lednu 1954 se bojová squadrona přeformovala na akrobatickou s cílem představit veřejnosti proudové stíhací letouny F-86 Sabre, které ve velkých sériích vyráběla společnost Canadair. Letoun se proslavil zejména v korejské válce jako úhlavní nepřítel ruských stíhaček MIG-15. Na konci roku však byla akrobatická skupina zrušena a reaktivována až v roce 1978 jako 431 Air Demonstration Squadron, více známá pod názvem Snowbirds.

Kanadští piloti neumírali jen ve druhé světové válce. Na listině cti je i devět obětí v červenobílých barvách Snowbirds z riskantních nácviků, vystoupení a naposledy v loňském roce i z nebezpečného fotografování formace. Kanadští tvrďáci by tedy českým bitevníkům ostudu nedělali.

Dnes skupina z Ottawy používá 35 let stará cvičná proudová letadla kanadské výroby CT-114 Tutor, kterým na konci příštího roku končí životnost. Co dál? Až do letošního roku se zdálo, že jediným řešením bude nové prodloužení životnosti letounů CT-114 Tutor (už asi třetí nebo čtvrté) o dalších pět let. To by v přepočtu přišlo na asi dvě miliardy korun.

Pak se ale objevila další možnost, na kterou Kanaďané zareagovali. Co místo prodloužení životnosti starých letadel koupit za stejné peníze nová ze zásob nepoužívaných letounů české armády, která se již roky netají s tím, že by se jich ráda zbavila a ušetřila něco z 50 milionů ročně za jejich konzervaci v Aeru Vodochody. Kanaďané, kteří chtěli mít jasno do začátku léta, rozhodnutí, kterým směrem se vydat, o půl roku odložili.

Infobox

Původní znění článku najdete ZDE

Čechy brzdila vládní nejistota

Přesto se na české straně od letošního jara až do srpna nikdo neměl ani k tomu prověřit si, zda informace o zájmu královského letectva o české podzvukové bitevníky je pravdivá. Nemluvě o tom, že kanadští akrobati světového jména létají ve formacích až devíti letadel, z čehož bylo hned od počátku jasné, o kolik L-159 by mohli mít zájem.

Ani tehdejší první náměstek ministryně obrany pro strategické plánování Martin Barták se v politických turbulencích po pádu Topolánkovy vlády, ač osloven, neodvážil nebo nechtěl o nabídce jednat. Upřímně řečeno, další jiní úředníci sice projevili nadšení z možného prodeje takového počtu L-159, ale prvotní elán vzápětí zchlazovali preventivními výmluvami na politickou situaci, vznik prozatímní Fischerovy vlády, čekáním na předčasné volby a s tím souvisejícím bojem o pozice, který byl pro zainteresované zjevně důležitější než příjem do resortní kasy.

Původní kanadský požadavek počítal s tím, že by se české armádní bitevníky přestavěly z bojových letadel na cvičná, tak jak velí tradice předcházejících téměř tří tisícovek Albatrosů L-39 vyrobených v Aeru Vodochody. Druhá varianta obchodu se týká prodeje draku letadla s tím, že by si demilitarizaci a zástavbu nové avioniky a možná i motoru udělali Kanaďané sami.

Teprve začátkem srpna došlo k prvnímu průlomu byrokratické hradby. Český letecký vojenský přidělenec ve Washingtonu Jan Sýkora odletěl do Prahy tuto možnost prodiskutovat se svými nadřízenými. V druhé polovině srpna nově jmenovaný náměstek ministra obrany Jan Fulík potvrdil zájem české strany o jednání a kola se začala točit.

Do hry se vložil nový viceprezident pro rozvoj prodeje a obchodu Aera Vodochody St.-John Williamson a nakonec i speciální poradce rady ředitelů Aera Vodochody Mike Mendoza. Aero pak ministru obrany Martinu Bartákovi připravilo podklady pro jednání s jeho kanadským protějškem Peterem MacKeyem. K tomu došlo v Ottawě 19. září.

Ač se jednání ministrů oficiálně týkalo další spolupráce v Afghánistánu, přišla řeč i na letouny L-159, jejichž prodej do Kanady by Česku přinesl více benefitů, než by se na první pohled zdálo. "Vzhledem k tomu, že Kanada řeší otázku výcvikového letounu pro své vzdušné síly, je zde možnost uplatnění českého L-159. Armáda České republiky by zase mohla používat pro přepravu kontingentů a materiálu do zahraničí kanadské transportní letouny C-17," okomentoval možné výhledy mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

"Záležitost je pouze v počátečním stadiu řešení a navíc vlastníkem letadel není Aero Vodochody, tak jediné, co můžeme připustit, je fakt, že zmíněná jednání se uskutečnila, přičemž zatím nejsou uzavřeny žádné dohody," sdělil týdeníku EURO manažer pro vztahy s veřejností společnosti Penta, jež Aero vlastní, Martin Danko.
 
"Kanadské straně byly poskytnuty prvotní informace k možnosti dodání devíti těchto letounů. Vzhledem k tomu, že se nacházíme v počáteční fázi jednání, není možné v tuto chvíli sdělit jakékoliv podrobnější informace," doplnil minulý týden Čírtek.

 

Právě se děje

Další zprávy