Kalousek: Nižší daň z benzínu? Jen když zdraží mýtné

ČTK ČTK
2. 9. 2012 16:15
Snížení daně musí předcházet zvýšení sazeb elektronického mýtného, uvedl Kalousek
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Případné snížení spotřební daně z paliv musí být navázáno na zvýšení sazeb elektronického mýtného. V diskuzním pořadu České televize to dnes řekl ministr financí Miroslav Kalousek.

Požadavky na snížení spotřební daně z benzinu a nafty se v posledních týdnech objevují v souvislosti s rekordními cenami paliv. Cena nejběžnějšího benzinu, Natural 95, v minulém týdnu v průměru vzrostla o 13 haléřů na 38,17 koruny za litr.

Zvýšení mýtného pro kamiony a vozidla nad 3,5 tuny ale podle Kalouska musí nejprve předcházet zpoplatnění všech rychlostních komunikací a silnic v Česku. Teprve po splnění této podmínky by bylo možné bavit se o protisměrném snížení spotřební daně z paliv.

To požadují například automobiloví dopravci, podle kterých současné ceny paliva ubírají ze zisků především malým firmám, které si v dlouhodobých smlouvách nejsou schopné vymínit příplatky za vyšší palivo.

Malé společnosti s jedním až pěti kamiony v Česku tvoří podle odhadů Sdružení automobilových dopravců Česmad zhruba 80 % všech firem. Kvůli cenám nafty podle dopravců hrozí, že část těchto společností zkrachuje.

Podle Kalouska není možné od snížení spotřební daně očekávat, že se prodej paliva v Česku skokově zvýší a na dani se tak vybere více peněz.

Kalousek: Snížení daně by bylo ztrátové

Elasticita poptávky by totiž na snížení spotřební daně o jednu až dvě koruny, což by pro státní rozpočet znamenalo poměrně velký výpadek, reagovala minimálně, nebo vůbec. Snížení daně by tak podle ministra bylo čistě ztrátové a nic by do státního rozpočtu nepřineslo.

Na nutnosti zdražení mýtného se ministr financí shodl se šéfem Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jaroslavem Zavadilem.

Podle něj se výše ceny mýtného, která se dnes v průměru pohybuje kolem pěti korun za kilometr, měla zvýšit už dávno. Česká republika je vzhledem ke své poloze tranzitní zemí a je proto velká škoda, že stát z toku tranzitujících kamionů nic nemá, doplnil předák největší odborové centrály.

Otázkou zpoplatnění silnic prvních tříd se už zabývá ministerstvo dopravy.

Podle předběžné vize úřadu by od roku 2016 musela být všechna vozidla s hmotností nad 3,5 tuny pro jízdu po silnicích první třídy a rychlostních silnicích označena papírovým kupónem. Jde o podobný systém, který v současnosti funguje u osobních vozidel na zpoplatněných dálnicích.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Které čerpací stanice nabídnou levnější benzín?

 

Právě se děje

Další zprávy