Kalousek: ČSA v rukou aerolinek z Východu mají logiku

Karel Toman
5. 12. 2012 15:38
Peníze jsou v privatizaci ztrátových ČSA až na druhém místě, tvrdí ministr financí
Miroslav Kalousek.
Miroslav Kalousek. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Dvě asijské aerolinky, které závazně potvrdily chuť koupit ČSA, jsou obě dostatečně silné, aby v nich ztrátový národní letecký přepravce získal spolehlivého strategického partnera.

V rozhovoru pro Aktuálně.cz to řekl ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

"To, z jaké pocházejí oblasti, dává zařazení ČSA do jejich sítě podnikatelskou logiku. Věříme, že kterýkoliv z těch dvou je schopen zajistit rozvoj a perspektivu ČSA," řekl mimo jiné Kalousek o společnostech Qatar Airways a Korean Air.

Aktuálně.cz: Je počet zájemců, kteří potvrdili zájem o ČSA, konečný, nebo se ještě nějaký může ukázat?

Miroslav Kalousek: Aeroholding na můj pokyn oslovil 50 společností, které vyhovovaly kritériím strategického investora. Každý měl do 30. listopadu čas, aby se vyjádřil, jestli se soutěže chce, nebo nechce zúčastnit. Druhé kolo začíná teď. To znamená, že ti dva, co se přihlásili, jsou definitivní počet. A teď budou předkládat svoje nabídky.

Samotné nabídky padnou kdy?

Další průběh je takový, že dál se komunikuje jen s těmito dvěma, kteří vyjádřili vážný zájem. Ještě před Vánocemi proběhne manažerská prezentace těmto společnostem. Do konce ledna budeme od nich chtít nezávaznou nabídku, v podstatě podnikatelský záměr, jak si dál představují budoucnost a rozvoj ČSA, jak je začlení do své sítě, jak tady udělají svůj druhý hub. Do konce února budeme chtít závaznou nabídku včetně ceny. Pak v březnu proběhne vyjednávání o smlouvě a vyhodnocení nabídek. Na přelomu března a dubna bychom chtěli vybrat lepší z těch dvou a rozhodnout. Podepsat smlouvu s odkládací podmínkou notifikace, protože se to musí notifikovat v Evropské unii. Což by samozřejmě neměl být problém, protože prodat ČSA je vůbec podmínkou schválení struktury Aeroholdingu, takže pokud to proběhne úspěšně, vlastně tím splníme podmínku, kterou jsme dostali od Evropské komise. To proběhnout musí, teprve pak může smlouva vstoupit v platnost. Když všechno dobře půjde, tak během druhého pololetí dojde k předání akcií.

Kolik akcií to bude? Jaký balík nový vlastník získá?

Vzhledem k tomu, že investoři nejsou z Evropské unie, tak je možné, aby si koupili pouze minoritní podíl. To znamená 50 procent akcií minus jedna. Čili maximum, jaké si mohou koupit, je 49 procent, protože kdyby si koupili víc, tak by ČSA přišly o statut evropského přepravce.

Připomeňte si nedávné námluvy ČSA s aerolinkami Etihad

Co by to znamenalo?

Tak by se ta firma stala naprosto bezcennou. O tom nikdo neuvažuje. Ale pokud tato podmínka existuje, tak nemůžou mít majoritu. Je samozřejmě velmi diskutabilní, jestli tahle podmínka majority má existovat. Uvažuje se o tom, a já bych tomu byl velmi nakloněn, aby byla zrušena. S největší pravděpodobností asi budou investoři chtít uplatnit opci, aby, kdyby tato blokační podmínka padla, tak by si toho koupili víc. Předpokládám, že to takhle budou chtít do smlouvy. Ale radši to nepište, to bude vypadat, že jim napovídám.

Čekal jste víc, nebo míň zájemců? Nebo jejich počet odpovídá stavu aerolinek a globální ekonomiky vůbec?

Přiznám se, že jsme všichni poctěni zájmem právě těchto investorů. Jsou bezpochyby důvěryhodní a silní. To, z jaké pocházejí oblasti, pak dává zařazení ČSA do jejich sítě podnikatelskou logiku. Věříme, že kterýkoliv z těch dvou je schopen zajistit rozvoj a perspektivu ČSA.

Během jednání o prodeji došlo údajně i k dohodě o zrušení Holidays Czech Airlines. V čem ta dohoda spočívá?

Ony nebudou zrušeny, jenom změní svou obchodní strategii. Samozřejmě že investoři si identifikovali právní rizika, která na ČSA jsou. Travel Service vede s Aeroholdingem čtyři soudní spory před českými soudy a dva před evropskými institucemi. Všechno se to týká nerovného soutěžního prostředí vzhledem k veřejné podpoře, kterou ČSA kdysi dostaly od společnosti Osinek. Ty spory by se táhly ještě léta. A hlavně, kdyby pro českou stranu dopadly neúspěšně, tak celkové finanční riziko těch sporů představuje dvě a půl miliardy plus zhruba 160 milionů příslušenství. Samozřejmě že jakýkoliv investor, který do takové společnosti vstupuje, chce garanci, že v případě, že by to dopadlo neúspěšně, že to nebude muset platit, to znamená státní garanci. Státní garance v řádově vyšším objemu, než je privatizovaný majetek, to mi připadá velmi nelogické. Volili jsme proto jinou cestu a vedli jsme poměrně tvrdá jednání s Travel Servicem. Byla uzavřena dohoda, že oni stáhnou všechny žaloby, a za to Holidays, což je dceřiná společnost Aeroholdingu, která má šest letadel a 150 zaměstnanců, změní svoji obchodní strategii a přestane působit na charterovém trhu. Nic Travel Servicu neprodáváme, nic mu nepředáváme. On se na trhu bude muset poprat s konkurencí, ale tou konkurencí už nebude Holidays.

Znamená to, že lidé v Holidays přijdou o práci?

Ne, vůbec ne. Jen změní svoji obchodní strategii a přestanou dělat chartery.

ČSA a nápadníci z Asie

České aerolinie

  • Vznik: říjen 1923
  • Sídlo: Praha
  • Hlavní letiště: Letiště Václava Havla Praha
  • Hospodářské výsledky za rok 2011:
  • - výnosy 16,9 miliardy korun
  • - ztráta 241 milionů korun před zdaněním
  • Počet zaměstnanců: 1477 osob (konec roku 2011)
  • Počet letadel: 15 airbusů, pět boeingů a osm letounů ATR; v roce 2013 by se počet letadel měl snížit na 26 - ČSA hodlají prodat všechny boeingy, přibýt by měly jeden starší Airbus A 330 pro delší vzdálenosti a dva vrtulové ATR.
  • Počet cestujících: ČSA letos počítají s prohloubením propadu počtu přepravených cestujících na 3,8 milionu lidí. Počty přepravených lidí na linkách ČSA meziročně klesají od roku 2009.
  • Destinace: spolu s partnery poskytují spojení do 68 destinací v 47 zemích; v letním řádu pro rok 2013 budou provozovat linky do 45 měst ve 24 zemích.
  • Hlavní aliance: SkyTeam (od 2001)

Různé:

- ČSA jsou největším českým leteckým dopravcem a jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě.

- Od letošního září jsou součástí skupiny Český Aeroholding, která sdružuje i Letiště Praha a několik dalších společností z oblasti letecké přepravy.

- ČSA se nyní nachází v poslední třetině tříletého zeštíhlovacího procesu. V roce 2010, kdy restrukturalizace firmy začala, čítala flotila ČSA pět desítek letadel a ČSA zaměstnávaly zhruba 3300 lidí.

- V lednu 2009 vláda zahájila prodej ČSA. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda poté rozhodla, že ČSA neprodá.

- Letos v listopadu vláda souhlasila s hledáním strategického partnera pro ČSA. Podle premiéra Nečase je nyní vhodná příležitost tento krok uskutečnit a nečekat na dokončení restrukturalizace firmy. Hodnotu ČSA před vstupem do Českého Aeroholdingu vyčíslila firma Ernst & Young na 148 milionů Kč.


Qatar Airways

  • Vznik: 1993
  • Sídlo: Dauhá (metropole Kataru)
  • Hlavní letiště: mezinárodní letiště Dauhá
  • Hospodářské výsledky: nezveřejňuje
  • Počet zaměstnanců: 20.000
  • Počet letadel: 113
  • Destinace: létá do 124 míst světa; nejvíce letů směřuje do Afriky, Evropy a Asie, dále do Severní a Jižní Ameriky a Oceánie
  • Vlastnictví: původně společnost vlastnili členové vládnoucí rodiny Sáníů, od roku 1997 má stát padesátiprocentní podíl, druhou polovinu vlastní soukromí investoři.
  • Hlavní aliance: nyní má přes deset aliančních partnerů; v srpnu 2013 má vstoupit do aliance oneworld, která je jednou ze tří největších světových aliancí leteckých společností (společnost se sídlem v New Yorku byla založena v roce 1999, zakládajícími členy byly American Airlines, British Airways, Canadian Airlines, Cathay Pacific a Qantas; nyní má aliance 11 členů).

Různé: společnost v posledních dvou letech zvítězila v žebříčku Skytrax, který je sestaven na základě hlasů od cestujících; letos se aerolinky stáhly z vyjednávání o vstupu do španělské letecké společnosti Spanair, která následně ukončila činnost.


Korean Air

  • Vznik: založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group
  • Sídlo: Soul
  • Hlavní letiště: Soulské mezinárodní letiště Incheon
  • Počet přepravených cestujících v roce 2011: 23,3 milionu
  • Počet zaměstnanců: 20.966
  • Počet letadel: 147
  • Destinace: denně více než 400 letů do 121 měst v 41 zemích
  • Hlavní aliance: v roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů, včetně ČSA.

Různé: charakteristické modrostříbrné zbarvení letadel a nové logo Korean Air se stylizovanou vlajkou Jižní Koreje bylo zavedeno v roce 1984.

S národním leteckým dopravcem Korean Air ČSA již dlouho spolupracují prostřednictvím takzvaného sdílení kódu, což je nejviditelnější forma spolupráce mezi aeroliniemi. Partneři v leteckých aliancích tak provozují společné lety. Zdroj: ČTK

 

Jaké příjmy z prodeje ČSA očekáváte?

Poslední ocenění ČSA jako celku bylo 150 milionů. Ale prioritou privatizace ČSA není získat peníze. Někdy něco prodáváte, protože chcete peníze. Tady není smyslem získat peníze, koneckonců výnos z této privatizace nebude příjmem státního rozpočtu, ale příjmem Aeroholdingu. ČSA jsou dceřiná společnost Aeroholdingu, který prodává její akcie, Aeroholding je stoprocentně vlastněn státem. Prioritou je zajistit ČSA dlouhodobý rozvoj a perspektivu. Proto jsme hledali obchodního partnera z oboru, nehledali jsme finančního investora.

Uvažuje vláda o nějaké další privatizaci? Ministr Kuba nedávno nadhodil něco o privatizaci státních lesů. Je tu ještě něco dalšího, co by vláda zvažovala prodat?

Upřímně řečeno se nedomnívám, že v tuhle chvíli existuje ideální investiční apetit pro nějakou privatizaci za každou cenu. Je tady samozřejmě celá řada titulů, která by si zasloužila možná odpovědnějšího správce, než je stát. Ale pro to také musí být vhodná situace na trhu, abychom prodali za co možná nejvýhodnějších podmínek.

A které by byly ty nejvhodnější tituly, které by si zasloužily lepšího správce?

Já nechci přes váš list rozpoutat mediální spekulace, abyste se za pět minut ptal nějakého mého kolegy: Kalousek si myslí, že by se mělo prodat támhleto, co vy na to.  V zásadě toho má stát vlastnit co nejmíň, co není strategicky důležité.

Lesy ČR do téhle kategorie spadají?

Nemá se prodávat za každou cenu. Měli bychom prodávat v situaci příhodného prostředí a velkého investičního apetitu, což není současný stav.


 

Právě se děje

Další zprávy