Kalifornie zažalovala Toyotu, bojí se pedálů jejích aut

Radek Pecák Petr Jemelka Radek Pecák, Petr Jemelka
12. 3. 2010 19:44
Japonská automobilka tvrdí, že důkazy proti ní jsou zfalšované
Expert Matthew Schwall najatý Toyotou také zkoumal plynový pedál a příčiny samovolného zrychlování vozů Toyota
Expert Matthew Schwall najatý Toyotou také zkoumal plynový pedál a příčiny samovolného zrychlování vozů Toyota | Foto: Aktuálně.cz

Praha, Tokio - Chystá se soudní sdpor, kterých nebylo v historii mnoho. Stát versus automobilka.

Prokurátoři americké Kalifornie podali žalobu na japonskou firmu Toyota Motor kvůli přetrvávajícím problémům s jejími vozidly.

Amerika je kvůli Toyotám, které kvůli porouchaným plynovým pedálům občas samovolně zrychlují, na nohou.

V amerických médiích se už nyní odehrává velký boj mezi experty a právníky. Ten přiživil případ ze začátku tohoto týdne, kdy byl zveřejněn příběh majitele půl roku staré Toyoty Prius. Ten jel po kalifornské dálnici, a když chtěl předjet pomalu jedoucí vůz, zrychlil. Na tom by nebylo nic divného, kdyby ale vůz nezrychloval i poté, co Jim Sikes sundal nohu z plynu.

Auto zastavili až policisté

Vůz nabíral stále větší rychlost a všechny pokusy o jeho zastavení selhávaly. Řidiče Toyoty navíc zradily i brzdy. Musel proto zavolat tísňovou linku 911, kde mu dispečer radil, jak tento problém vyřešit. Ani doporučení od dispečerů ale nezabrala, a tak musela vozidlo, řítící se přibližně 150 kilometrovou rychlostí, pomoci zastavit až dálniční policie.

Policista, který auto dohonil, Sikesovi po telefonu poradil aby použil současně i ruční brzdu. Teprve tato taktika zabrala, auto zpomalilo asi na osmdesát kilometrů. Za pomoci hlídkového vozidla dálniční policie se jej následně podařilo úplně zastavit.

V Česku klídek

Problémy s auty se týkají i českých motoristů, ti však reagují mnohem vlažněji než ti za oceánem. Vyplývá to z vyjádření Tomáše Vaňka, mluvčího českého zastoupení Toyota, podle kterého si zatím nechalo v autorizovaných servisech této značky namontovat opravný díl na plynový pedál svého vozu jen necelá pětina z vyzvaných majitelů aut, jichž by se problém mohl týkat.

"Dopisy s výzvou k dostavení se do servisu jsme odesílali celkem 14 196 majitelům vozidel a do současné doby registrujeme zhruba 2600 provedených oprav," sdělil Vaněk. Podle něho řada majitelů vozů návštěvu servisu zatím odložila. "Chtějí to spojit například s běžnou garanční prohlídkou nebo například výměnou zimních pneumatik za letní," vysvětlil Vaněk.

Toyota: Naše vozy jsou v pořádku

Toyota si přesto stojí za svým, že elektronické systémy jejích vozů jsou v pořádku. Dokonce zpochybnila důvěryhodnost pokusu, který provedl expert prof. David Gilbert z Univerzity Southern Illinois, a který byl odvysílán v pořadu ABC News. Tvrdil, že dhalil „nebezpečnou" chybu v elektronickém řídicím systému Toyota, která údajně může vést k neúmyslnému zrychlování vozidla.

"Z komplexní analýzy provedené celosvětově uznávanou technickou společností Exponent i vlastního testování automobilkou Toyota vyplývá jednoznačný závěr týkající se pokusu profesora Gilberta. Totiž, že elektronické systémy vozidla byly několika různými způsoby analyzovány a přestavěny za použití konkrétní posloupnosti kroků a za podmínek, které v reálném provozu nemohou prakticky nikdy nastat," sdělila Toyota.

Podle ní byly podobné výsledky jako v testu profesora Gilberta prokazatelně dosaženy i u vozidel jiných výrobců při pokusech, které si objednala u nezávislé instituce, a které dělalala i ona sama.

Spor právnických táborů

Toyota také poukázala na to, že zpráva prof. Gilberta byla objednána Seanem Kanem, který je placeným zástupcem soudních právníků angažujících se ve sporech s automobilkou Toyota a dalšími výrobci automobilů. Kane rovněž vystoupil ve vysílání ABC News a podpořil tvrzení, že pokus prof. Gilberta odhalil závadu v systému elektronicky regulované škrticí klapky, která by mohla vést k nechtěnému zvyšování otáček motoru u vozů Toyota a Lexus.

S tím největší světový výrobce aut nesouhlasí. "Toyota je i nadále pevně přesvědčena o dokonalé funkčnosti systému elektronicky regulované škrticí klapky ve svých vozech. Elektronické systémy ve vozech Toyota jsou vybaveny několikanásobným jištěním, které v případě selhání systému vypne nebo sníží výkon motoru. Ani po zevrubných testech těchto systémů automobilkou Toyota se neukázaly žádné známky nesprávné činnosti, které by mohly vést k neúmyslnému zrychlování," napsala Toyota ve svém  prohlášení.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy