Ježíšek byl chudší než v krizi, tržby obchodů klesly

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 2. 2011 9:34
Maloobchodní tržby klesly v prosinci o 1,3 procenta ve srovnání s předchozím rokem.
Češi před Vánoci utratili méně peněz než v roce 2009.
Češi před Vánoci utratili méně peněz než v roce 2009. | Foto: Jan Langer

Praha - Krize už je v podstatě za námi, lidé se před Vánoci konečně pořádně "rozšoupnou", těšili se loni obchodníci.

Jak ale dokazují aktuální údaje Českého statistického úřadu, radovali se předčasně.

Podle nich se totiž tržby v maloobchodě snížily od listopadu do prosince o 2,3 procenta a ve srovnání s prosincem roku 2009 o 1,3 procenta. K těmto datům došli statistici po očištění údajů od sezónních vlivů, kterými jsou například rozdílný počet pracovních dní.

I pro experty jsou čerstvá data překvapivým zklamáním.

"Trh včetně nás byl daleko optimističtější, očekávali jsme tříprocentní růst. Ukazuje se, jak české domácnosti citlivě reagují na zdražování, tentokrát pohonných hmot. Tržby za jejich prodej klesly o 14,2 % - což je nejhlubší pokles od února 2001.  Tak tak nad nulou se udržely super a hypermarkety. České domácnosti nehýřily vánočními výdaji tak, jak listopad naznačoval. V prosinci se držely už zpátky a to pravděpodobně pod vlivem obav, co přinese nový rok," zhodnotila data Helena Horská z Raiffeisenbank.

Bodovaly jen eshopy

Statistici veřejnili také souhrnný údaj za celý rok 2010 - v průběhu jeho dvanácti měsíců se obchodům zvýšily tržby o jedno procento.

Údaj o klesajících tržbách by byl ještě vyšší nebýt motoristického segmentu, kde se tržby zvýšily od listopadu o 3,7 procenta a za rok dokonce o 5,7 procenta.

Samotné maloobchodní tržby včetně prodeje pohonných hmot totiž meziročně klesly o celé čtyři procentní body, právě kvůli propadu zájmu o benzín.

Jediní, kdo mohou mezi obchodníky hodnotit loňský rok pozitivně, jsou majitelé internetových obchodů. Tržby v nich totiž vzrostly o 16,4 procenta, což dobře viděli všichni, kdo se internetovými obchody zabývají.

"Zvýšený zájem o nákup dárků na internetu byl evidentní nejen na prudce rostoucích obratech našich prodejců, ale také na výrazném nárůstu uživatelů. V období vánočních nákupů přibylo na Aukru téměř 60 000 nových uživatelů," uvedl David Vychytil z nákupní galerie Aukro.cz.

Žádné utrácení se nechystá

Růžové vyhlídky nemalují experti obchodníkům ani do budoucna. Leden nikdy nebývá v tržbách přehnaně silný a jinak tomu nebude ani letos. "V lednu zřejmě dojde k dalšímu propadu tržeb. Očekávaný růst inflace, vysoká míra nezaměstnanosti, růst cen potravin na světových trzích společně s rostoucí cenou ropy - to vše snižuje ochotu nakupovat a zvyšuje nejistotu spotřebitelů, kteří budou své výdaje po Vánocích omezovat," konstatoval analytik Home Credit Michal Kozub.

Optimističtější nejsou ani experti Raiffeisenbank. "Prosincové výsledky maloobchodu zapadají do naší pesimistické prognózy na letošní rok. Očekáváme pokles o 5 procent meziročně," dodala Horská.

 

Právě se děje

Další zprávy