Japan Airlines zůstanou věrné American Airlines

Petr Jemelka Petr Jemelka
9. 2. 2010 14:34
Japonské státní aerolinie zůstanou v alianci OneWorld
Japonské aerolinie Japan Airlines kvůli drahé ropě více prodělaly. Za poslední tři měsíce loňského roku prodělaly bezmála sto milionů dolarů.
Japonské aerolinie Japan Airlines kvůli drahé ropě více prodělaly. Za poslední tři měsíce loňského roku prodělaly bezmála sto milionů dolarů. | Foto: Aktuálně.cz

Tokio - Japan Airlines (JAL) si za svého zachránce vybraly American Airlines. Japonská letecká společnost, která se vinou ekonomické krize ocitla v neřešitelných ekonomických problémech a skončila v řízeném bankrotu, se tak rozhodla pro člena letecké aliance OneWorld, jejímž členem už sama byla.

Japonské národní aerolinky proto odmítly nabídku dalšího leteckého přepravce z USA - Delta Airlines z letecké aliance SkyTeam. Delta rovněž nabízela pomocnou ruku a před nedávnem se zdálo, že ji JAL přijmou. Členem SkyTeamu jsou mimo jiné také České aerolinie.

American Airlines podle serveru New York Times japonské společnosti, sužované dluhem ve výši 22,4 miliardy dolarů, pomohou prohloubením spolupráce (tzv. joint venture).

Skomírající společnost, která se v současné sobě nachází pod ochranou řízeného bankrotu, je podle analytiků pro Američany zajímavá tím, že je z hlediska tržeb největším leteckým přepravcem v Asii. Lákadlem je navíc plánované rozšíření dvou letišť poblíž Tokia, které slibuje možnost dalšího zhuštění letového řádu.

Rozhodnutí zůstat s aliancí OneWorld ukončilo dlouhou bitvu dvou amerických přepravců o japonský vzdušný prostor. Pokud by aliance OneWorld o JAL přišla, znamenalo by to pro ně velkou ztrátu. Prakticky by ztratila pozici v severoasijském regionu.

Pro cestující mezi Spojenými státy a Japonskem bude splynutí obou společností znamenat větší komfort, protože bude možné více provázat a synchronizovat letový řád. V rámci nově vzniklé spolupráce by totiž aerolinky rády využily dohodu mezi USA a Japonskem, která uvolňuje pravidla pro leteckou dopravu mezi oběma zeměmi a umožňuje navýšení počtu spojů.

Vybrali schůdnější cestu z krize 

Podle Petera Harbisona z konzultační firmy Asia Pacifik Aviation se dalo rozhodnutí vedení Japonských aerolinek čekat. "Je velmi obtížné přejít z jedné letecké aliance do druhé, zejména pak, procházejí-li aerolinky zrovna řízeným bankrotem. Prostě je pro ně lepší zůstat s těmi, se kterými již jsou," konstatuje Harbison.

Podmínkou pomoci japonské vlády ve výši 6,8 miliardy dolarů je restrukturalizace společnosti, v rámci níž bude propuštěna třetina zaměstnanců (15 700), zrušena pětina spojů a zredukována letecká flotila. 

 

Právě se děje

Další zprávy