Jančura má vlastní plán na opravu D1, za třetinu ceny

ČTK ČTK
26. 3. 2013 14:18
Šéf Student Agency chce zastavit podpis připravených smluv, ŘSD jeho návrhy odmítá
Radim Jančura.
Radim Jančura. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Student Agency napadla tendry na opravu brněnské dálnice D1 a chce, aby soutěže na modernizaci dopravní tepny, které jsou těsně před podpisem smluv se stavebními firmami, byly zastaveny.

Dopravce nabídl vlastní řešení, podle kterého se D1 dá opravit za třetinu času a peněz a přitom kvalitněji, řekl ČTK majitel společnosti Radim Jančura. Současné soutěže jsou podle něj "tunel na veřejné prostředky".

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka je ale dopravcem nabízené řešení nevyhovující. "Není akceptovatelné, abychom my nyní zrušili ty tendry. Zákon to neumožňuje," uvedl Čermák. Podle něj je podivné, že se dopravce ozývá až nyní po roce průběhu veřejných soutěží.

Student Agency podle Ředitelství silnic a dálnic předložila návrh na opravu D1 prostřednictvím rozbití současného betonového povrchu a jeho nahrazení mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. Takovýto způsob obnovy povrchu dálnice je ale podle Čermáka z několika důvodů nevýhodný.

„Na D1 je po létech provozu nekvalitní podloží, a asfaltová vozovka je tak pro dálnici, po které projede 7500 kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava vozovky by navíc znamenala ztrátu financování z EU, které je podmíněné modernizací dálnice,“ dodal šéf Ředitelství silnic a dálnic.

Jančura navíc podle Ředitelství silnic a dálnic není účastníkem řízení, a proto je nemůže napadnout například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

"Prostředek mám, a to je volná soutěž politických stran," reagoval Jančura s tím, že pokud bude modernizace dálnice pokračovat podle současného modelu, jde o tunel na veřejných financích za zhruba deset miliard korun, za který bude muset některá z politických stran vyvodit odpovědnost.

Podle Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT se takzvaná metoda fragmentace, kterou Student Agency navrhuje, v Česku už v minulosti použila.

Nelze tak podle něj říct, že by to byla technologie obecně nepoužitelná, pouze v tomto případě má řadu zásadních překážek. Kromě výše uvedených například ještě tu, že vrstva asfaltu, která by se na místo cementobetonové vozovky pokládala, by byla o desítky centimetrů tlustší. I zvýšení o 15 centimetrů by ale znamenalo problémy se stávajícími mosty před D1, řada z nich by kvůli průjezdu velkých vozidel musela být zvednuta, dodal.

Deset let za životností

Oprava nejstarší české dálnice s sebou přinese dopravní komplikace, které průjezd touto tepnou bezesporu prodlouží. O kolik se kvůli dopravním omezením doba dojezdů mezi Prahou a Brnem prodlouží, ŘSD zjišťuje. Záviset to bude mimo jiné i na postupu stavebních firem v dalších třech tendrech, které ještě nejsou uzavřeny a neúspěšní uchazeči se mohou proti jejich výsledkům odvolat.

Prodloužení jízdních dob by podle dopravních odborníků mohlo řadu lidí přesvědčit pro využívání železniční místo autobusové dopravy. Tu ale Student Agency na této trase neprovozuje.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že by se na prvních úsecích dálnice dalo začít s přípravnými pracemi na přelomu dubna a května. Do dvou týdnů by mohly být podepsané smlouvy s vítězi tendrů. Těmi jsou Colas CZ a Porr v tendru na opravu úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a konsorcium Alpine Bau a OHL ŽS mezi Lhotkou a Velkou Bíteší s cenou 597 milionů korun.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva dopravy mohla stát asi 14 miliard Kč, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

D1 jako tankodrom:

 

Právě se děje

Další zprávy