Jak si Češi objednávají dovolenou? Nejčastěji z práce

Veronika Skálová Veronika Skálová
31. 1. 2009 13:23
Objednávky přes internet se cestovním kancelářím hrnou kolem poledne.

Brno - Kdy jindy pomýšlet na plánovanou dovolenou než uprostřed pracovního dne? Tak nějak zřejmě přemýšlí valná část těch, kdo si objednávají dovolenou prostřednictvím internetu. Největší množství objednávek totiž cestovní kanceláře zaznamenávají mezi desátou a dvanáctou hodinou dopoledne ve všední dny. Vyplývá to z průzkumu Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

„Do tohoto průzkumu jsme zařadili vzorek 100 tisíc zájezdů našich největších internetových prodejců. Celkem 17 procent všech zájezdů prodaných prostřednictvím internetu lidé objednají v době, kdy s vysokou pravděpodobností sedí v zaměstnání," uvedl mluvčí a člen prezidia asociace Tomio Okamura.

Druhým nejčastějším obdobím je pak čas mezi 13 a 15 hodinou. Opět ve všední den. Myšlenky na dovolenou jsou zřejmě mezi lidmi, kteří mají v práci přístup na internet, nejčastější hned z kraje pracovního týdne. Dvacet procent zájezdů totiž lidé objednávají v pondělí, těsně následuje úterý a středa.

„Lze také dobře odlišit měsíce, kdy je o internetové nabídky největší zájem. Jedná se jednoznačně o červenec a srpen, tedy dobu, kdy si lidé vybírají z největší škály Last minute zájezdů," doplnil Okamura.

Největší útlum naopak zažívají cestovní kanceláře v období kolem Vánoc. Z toho lze usuzovat, že na nabídky First minute zatím lidé v Česku příliš neslyší.

Úředníci mají smůlu

Přestože může objednání zájezdu přes internet trvat maximálně pár desítek minut, mnozí zaměstnavatelé by z takových aktivit v pracovní době neměli přílišnou radost. Především v oblasti státní správy.

"Vyřizování soukromých záležitostí v pracovní době je zcela nepřípustné. Tedy přesněji řečeno s pomocí pracovního připojení na internet. A to především proto, že jsou náklady na něj hrazené z veřejných peněz," poznamenal tajemník brněnského magistrátu Pavel Loutocký.

Úřady často namátkově kontrolují, jaké stránky jejich zaměstnanci navštěvují. Určité adresy pak bývají blokované.

Soukromé společnosti bývají k podobným prohřeškům tolerantnější. Ale rozhodně nelze říci, že by využívání služebního počítače k objednávání dovolených schvalovaly.

"V první řadě si musí zaměstnanec splnit své povinnosti. Vztah s ním je zároveň založen na důvěře, nikdo mu tedy přes rameno nekouká, zda vyřizuje nepracovní záležitosti. Pokud to není na úkor pracovních povinností, neměl by to být velký problém," uvedl Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny, která zaměstnává téměř pět tisíc lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy