Jak nakupují Češi: každý desátý hlavně rychle

Veronika Skálová Veronika Skálová
22. 11. 2010 16:09
Více než polovinu zákazníků marketů cena příliš nezajímá. Buďto chtějí hlavně kvalitu, nakupují ze zvyku stejné věci, nebo hlavně rychle.
Nakoupit hodně a levně chce 23 procent zákazníků, hlavně kvalitu pro rodinu požaduje stejné množství lidí.
Nakoupit hodně a levně chce 23 procent zákazníků, hlavně kvalitu pro rodinu požaduje stejné množství lidí. | Foto: Albert

Praha - Zapomeňte na průměrného zákazníka, takový v Česku neexistuje, vzkazuje obchodním řetězcům společnost Incoma GfK, která se zabývá průzkumy trhu.

Podle jejích aktuálních zjištění se Češi dělí nejméně do pěti velkých skupin, z nichž každá má na "svůj" obchod jiné požadavky. Téměř čtvrtina lidí sice jezdí nakupovat do marketů tak, aby nakoupili především hodně a za výhodnou cenu, stejně velká část lidí ale požaduje především kvalitní zboží pro rodinu a na cenu už tolik nehledí.

"Každý pátý zákazník zase nakupuje ze zvyku. Chtějí jistotu, nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, ty výrobky, které znají a mají vyzkoušené," upozornil Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK.

Stejný počet lidí pak patří k těm, kdo si v nabídkách vyhledají tu nejvýhodnější cenu a do obchodu přichází především pro pár nejvýhodnějších kousků.

"Zajímavý ale je vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat - přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 12 procent," upozornil Skála.

Některé typy zákazníků už mají vytipovaný i "svůj" řetězec. Například ti, kdo chtějí hlavně kvalitu pro rodinu vyhledávají Interspar a Globus, do Kauflandu jezdí ti, kdo nakupují hodně, ale chtějí výhodnou cenu, Lidl je rájem pro ty, kdo hledají hlavně co nejnižší cenu.

Do rozdělení velkých hráčů silně zasahují i prodejny spotřebních družstev COOP, které jsou oblíbeným cílem zákazníků, kteří nakupují hlavně "ze zvyku".

 

Právě se děje

Další zprávy