Hlasitou reklamu má ČT i TV Barrandov, ukázalo měření

ČTK ČTK
10. 7. 2013 13:31
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání začala s měřením hlasitosti reklam letos v červnu
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: YouTube

Praha - Česká televize a TV Barrandov mají příliš hlasitou reklamu. Takové jsou výsledky po prvním měsíci měření hlasitosti reklamy Radou pro rozhlasové a televizní vysílání.

Měření hlasitosti reklamy rada zahájila v červnu po nabytí účinnosti novely zákona a nové vyhlášky. Zároveň získala pravomoc provozovatelům za porušení zákona uložit pokutu až pět milionů korun.´

Jako první na upozrnění rady zareagovala TV Barrandov. Podle jejích představitelů televize v současné chvíli hlasitost reklam prověřuje a případné nesrovnalosti uvede do pořádku.

Rada při monitoringu může sledovat až 25 programů současně, v praxi by však nebyla schopná veškerý materiál vyhodnocovat, proto postupuje výběrově.

První kontrola se týkala vysílání programů České televize 7. června od 19:00 do 23:00 hodin. Z celkem 29 měřených samostatných označení sponzora, reklam nebo jejich ucelených bloků byl správný parametr dodržen pouze ve třech případech, a rada se proto rozhodla upozornit Českou televizi na porušení zákona.

Obdobný problém zaznamenala také u všech monitorovaných bloků reklam na Televizi Barrandov.

"Hlasitost reklamy řeší Televize Barrandov již při příjmu reklam do televize, kde tyto reklamy musí splňovat doporučení," uvedla mluvčí televize Petra Hrušová. Hlasitost reklam je podle ní znovu kontrolována na výstupu vysílání, kde by měl zvuk podle vyžadovaných pravidel upravovat audioprocesor.

"Upozornění RRTV je pro nás důležitou informací," podotkla mluvčí. "Systém nyní prověřujeme; případné nesrovnalosti samozřejmě uvedeme do pořádku," dodala.

"V ostatních případech se žádný problém z hlediska zákona nevyskytl a provozovatelé FTV Prima a CET 21 vyšli z prvních kontrol se ctí," uvedla předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Aby reklama vynikla, televize programy ztišují

Rada od začátku června také obdržela řadu diváckých stížností na údajně příliš hlasitou reklamu. V této souvislosti ale poukázala na to, že divácká veřejnost zpravidla nesprávně interpretuje zákon, kterým byla hlasitost obchodních sdělení omezena.

"Zákon pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení. V důsledku tak v některých případech může přetrvávat pocit diváka, že reklama je ve vysílání příliš hlasitá, a to zejména tehdy, kdy je reklama vložena do pořadu, který je vysílán tišeji," upozornila Kalistová.

Monitoring se přesto zaměřil také na hlasitost minutových úseků před přerušením a po přerušení pořadu. "V některých případech byla vložená reklama čtyřnásobně i výrazněji hlasitější než přerušený pořad. Pokud by se ukázalo, že tento jev nebyl zaznamenán náhodně a že v praxi jsou pořady vysílány mnohem tišeji než vkládaná reklama, mohlo by to problematizovat účinnost platné regulace," uvedla rada.

Zvuková hladina oproti reklamnímu bloku byla podle RRTV znatelně tišší na programech Prima love a Prima family a rovněž na programu Televize Barrandov.

Tuzemská úprava vychází z evropských zkušeností a z mezinárodních technických dokumentů, mimo jiné Evropské vysílací unie. Základem je zákon, který radě dává pravomoc kontrolovat a ukládat pokuty. Vyhláška pak upravuje hladinu hlasitosti a maximální špičku. Podle rady zvolené řešení nepředstavuje žádnou novinku, podobné standardy využívají velké televize po celém světě.

 

Právě se děje

Další zprávy