Firmy kvůli krizi opráší trik z Asie. Zmenší výrobky

Tomáš Fránek
27. 8. 2012 14:15
Třetí největší producent potravin na světě Unilever se inspiroval v Asii
Foto: Jan Langer

Berlín/Brno - Evropa je v krizi, lidé neutrácejí a to nutí výrobce potravin i spotřebního zboží měnit strategii prodeje.

Společnost Unilever, která je třetím největším producentem potravin a spotřebního zboží na světě, tak chce v Evropě uplatnit postupy, které dosud firma používala na trzích v Asii - lidem nabídne výrazně menší, a tím i levnější balení svých výrobků.

"Chudoba se vrací zpět do Evropy," řekl šéf evropské části společnosti Unilever Jan Zijderveld listu Financial Times Deutschland. Podle něj nyní třeba lidé ve Španělsku utrácí 17 eur za nákup.

"Nemůžeme mu prodat výrobek, za který utratí polovinu svého rozpočtu," uvedl Zijderveld.

Asijská inspirace

Unilever se proto chce inspirovat v Asii. "V Indonésii prodáváme krabičku šamponů za dva až tři centy. V Evropě jsme ale na prodej levných výrobků zapomněli," uvedl šéf Unileveru.

Evropa je přitom pro potravinářské firmy důležitá. "Trhy v Evropě jsou něco jako olympijské hry v sektoru spotřebního zboží. Kdo tu uspěje, uspěje všude," uvedl šéf Unileveru.

Firma už tak mění svoji strategii jak ve Španělsku, tak v Řecku, kde třeba nabízí známou majonézu Hellmann´s v malých baleních, část výrobků pak prodává pod privátními značkami. Menší balení výrobků už firma nabízí také ve Velké Británii.

Tržby v Evropě nerostou

Čísla ukazují, že situace v Evropě skutečně ovlivňuje výsledky hospodaření velkých potravinářských firem.

Unileveru, který vyrábí třeba čaje Lipton, deodoranty Axe, zmrzliny Magnum nebo kosmetické produkty Dove vzrostl za šest měsíců čistý zisk o 1,3 procenta na 2,435 miliardy eur (62,1 miliardy korun). Firmě ale pomohl růst na rozvíjejících se trzích a v divizi osobní péče.

V Evropě sice za pololetí tržby stouply o 1,1 procenta, v samotném druhém čtvrtletí se ale snížily o 2,2 procenta kvůli omezení výdajů spotřebitelů vlivem krize.

Další velké firmě, společnosti Danone, rostly tržby především díky větším zisků mimo Evropu. V Asii se tržby zvýšily o pětinu a na celkových tržbách skupiny se Asie podílela 15 procenty. Firma dodala, že dvouciferný procentní růst zaznamenala i v Latinské Americe, Africe a na Blízkém východě.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Při výbuchu bomby v blízkosti školy v Kábulu zemřelo nejméně 25 lidí, dalších 50 jich bylo zraněno. Informovalo o tom afghánské ministerstvo vnitra.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Würzburg se exsparťanem Haškem sestoupil do třetí bundesligy

Fotbalisté Würzburgu, mezi které patří i český záložník Martin Hašek, se po jediné sezoně ve druhé lize vrátili do třetí bundesligy. O jejich sestupu rozhodla dnešní domácí prohra 1:3 s Osnabrückem.

Würzburg v dosavadních 32 zápasech získal 21 bodů a na posledním místě dvě kola před koncem ztrácí na záchranu nesmazatelných devět bodů. Hašek, který do týmu Kickers přišel letos v lednu po roztržce se Spartou, dnes zůstal jen mezi náhradníky.

Další zprávy