EK: Posuďte znovu trasu R52, zaplatíme

Tomáš Fránek
27. 1. 2007 0:00
Brno/Vídeň - Brusel žádá, aby úřady znovu prověřily, zda rychlostní silnice z Brna do Vídně nemá vést jinudy než přes Mikulov a Pálavu.
Tahle míří do Rozvadova, podobnou by chtěl Jihomoravský kraj směrem na Vídeň
Tahle míří do Rozvadova, podobnou by chtěl Jihomoravský kraj směrem na Vídeň | Foto: Ondřej Besperát

Evropská komise to napsala v dopise, který poslala českým a rakouským ekologickým organizacím.

Je to vůbec poprvé, co se komise k podobnému problému v Česku vyjádřila. Ekologové například požadovali její stanovisko ke sporné části trasy dálnice D8 na severu Čech - nedočkali se ho.

Porovnejte obě varianty

S trasou silnice R52 přes Mikulov počítá česká i rakouská strana, schválilo ji i jihomoravské krajské zastupitelstvo. Stavba na české straně má stát deset miliard korun, hotova by měla být do roku 2010.

Druhou variantu, při které by se využilo stávající dálnice D2 do Břeclavi a dálnice by pak vedla do Rakouska kolem Břeclavi, úřady vůbec neposuzovaly. Přitom má být podle ekologů a starostů obcí výrazně levnější a k přírodě šetrnější řešení.

Podle komise však právě z porovnání obou variant mělo jasně vyplynout, která trasa bude výhodnější.

Komise v dopise nabízí i tři konkrétní zdroje financování analýzy.

"Bylo by praktické vypracovat nezávislou srovnávací studii obou uvedených alternativ, zahrnující dopravní, ekonomické, společenské a ekologické hledisko," píše se v dopise podepsaném vysokým úředníkem komise Georgesem Kremlisem.

Dopis má doporučující charakter, úřady se jím tedy nemusí řídit.

Ovšem - Kremlis v dopise uvedl, že komise požádala Evropskou investiční banku o pozastavení financování části projektu.

... nebo že by se víc podobala D8?
... nebo že by se víc podobala D8? | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

"Evropská komise požádala o pozastavení financování té části projektu rozšíření dálnice D1, která by přímo souvisela s přípravami případné stavby rychlostní komunikace R52," uvedl Kremlis

Evropská investiční banka totiž schválila v červenci 2006 půjčku na projekt rozšíření dálnice D1 v jihomoravském úseku Kývalka - Holubice. Záměr navíc může zahrnovat i studii proveditelnosti propojení rozšířené D1 s plánovanou rychlostní komunikací R52.

Soud, stavební úzávěra, protesty

Odpůrci "mikulovské" trasy považují názor komise za potvrzení, že jde o problematickou stavbu.

"Evropská komise projekt silnice na Vídeň vnímá jako problematický. Proto požaduje prověřit, jestli by jiná trasa neznamenala menší náklady a škody a přitom stejný výsledek. Takový postup je přinejmenším odpovědnější," říká Pavel Přibyl z Hnutí Duha. Hnutí patří mezi spolky, které proti mikulovské trase vystupují.

Schválenou trasu R52 už posuzují také české soudy. Odpůrci mikulovské varianty se totiž obrátili na Nejvyšší správní soud se žalobou proti územnímu plánu Břeclavska, kterým jihomoravští krajští zastupitelé trasu silnice definitivně posvětili.

Ekologická sdružení se navíc obrátila se svou stížností také přímo na Evropskou investiční banku a vyzvala ji, aby výstavbu silnice nefinancovala. S banku ekologové dále jednají.

Hraničním přechodem u Mikulova by měla vést rychlostní komunikace R52
Hraničním přechodem u Mikulova by měla vést rychlostní komunikace R52 | Foto: Ondřej Besperát

Podobně jako Evropská komise se už dříve vyjádřil také veřejný ochránce práv Otakar Motejl. I podle něj měly úřady posuzovat kromě mikulovské trasy i další varianty.

Úřady se zatím k dopisu Evropské komise odmítají vyjádřit s tím, že jej nemají k dispozici.

Problémy pro připravovanou výstavbu slibují taky obce na trase do Mikulova. Dvě z nich - Perná a Bavory - totiž schválily stavební uzávěry. Tímto krokem, který může stavbu úplně zablokovat, chce vedení obcí dosáhnout splnění svých požadavků. Jsou mezi nimi žádosti o vybudování protihlukových stěn nebo na výsadbu zeleně.

Jihomoravský kraj už obce vyzval, aby stavební uzávěry zrušily, ty to však odmítají.

U soudu je trasa dálnice také na rakouské straně.

 

Právě se děje

Další zprávy