reklama
 
 

DVD a CD šly loni po dlouhé době na dračku

25. 2. 2009 14:50
Prodej filmových DVD neohrozily ani levné nosiče v trafikách. Hudbu zachránilo legální stahování.

Brno - Zatímco agenturní pracovníci v průmyslových zónách přicházeli o práci, automobilky i jejich dodavatelé s hrůzou sledovali klesající poptávku, trh s hudbou a filmy měl žně.

Navzdory množství pirátských kopií filmů, které se dají stáhnout z internetu, se vloni v Česku a na Slovensku prodalo rekordních 3, 335 milionů filmových DVD. Za jediný rok vzrostl zájem koncových prodejců a půjčoven o 13 procent.

„Jde o nejlepší výsledek od uvedení formátu DVD na trh na podzim 1997. Kvůli nižším cenám však tržby z prodeje filmových DVD klesly o 19 procent na 542,3 milionu,"uvedl Pavel Borowiec ze sdružení DVD Group.cz. Velkoprodejce však zachránil zájem o nový formát, tedy Blu-ray disky. Jejich prodej přinesl do pokladen dalších 15 milionů korun.

Prodejcům DVD se tak podařilo odolat vlně levných nosičů prodávaných nejen jako příloha novin a časopisů, ale i samostatně za pár desítek korun. Těchto levných filmových CD a DVD se vloni na trhu objevilo 219 milionů. Je to je třikrát víc než v roce 2007.

Slaví i hudební trh

Mimořádný úspěch znamenal loňský rok i pro trh s hudebními CD. Tržby vystoupaly poprvé za deset let a to o jedenáct procent. O tržby hudebních vydavatelství ve výši 555 milionů korun se zasloužila především levná CD, prodávaná jako příloha novin a časopisů.

Trh tak zažíval vzestup navzdory tomu, že zájem o klasická CD mezi lidmi v České republice klesá.

„Je samozřejmé, že příbaly svou nízkou cenou nepřinášejí hudebním vydavatelům takovou marži, jako prodeje standardní, nicméně je pozitivním faktem pro hudební branži, že spotřebitelé za hudbu utratili v loňském roce více než v tom předcházejícím," řekla ČTK Petra Malá Žikovská, ředitelka české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu. Členové federace prodávají mezi 91 a 93 procenty veškeré hudby na českém trhu.

Hudebním vydavatelstvím se vyplatilo i to, že vsadily i na prodej legálně stahované hudby. Díky internetovým obchodům, které ji nabízejí, vydělala vydavatelství téměř 30 milionů korun. „To představuje nárůst tohoto segmentu o 24,7 procenta," dodala Malá Žikovská.

Právě do legálního stahování hudby, ať už v podobě skladeb nebo třeba vyzvánění na mobil vkládají lidé z hudebního průmyslu největší naděje. Zájem o běžné hudební CD a DVD totiž vloni poklesl o 14,8 procenta.


autor: Veronika Skálová | 25. 2. 2009 14:50

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama