Dráhy se pochlubí starými rakouskými vagony. Byly levné

Radek Pecák Radek Pecák
9. 5. 2011 11:12
Přes své třicetileté stáří jsou pořád mnohem modernější než ty dosud používané
České dráhy pomalu ale jistě zvyšují kulturu cestování
České dráhy pomalu ale jistě zvyšují kulturu cestování | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Jen zhruba půldruhého milionu korun zaplatily České dráhy za 32 rychlíkových vagonů, které koupily  Rakouských spolkových železnic (ÖBB).

Důvodem nízké ceny (přesně 1,85 milionu eur) je především to, že vozy jsou třicet let staré.

České dráhy je po malých opravách a přebarvení nasadí do rychlíkových souprav na trati Praha-Plzeň-Cheb.

„Přestože se jedná o vozy z počátku 80. let, budou znamenat zvýšení kultury cestování na rychlících z Prahy přes Plzeň do Chebu," uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek a dodal: "Tyto vozy jsou cestujícími u našich jižních sousedů díky svému komfortu dodnes velmi oblíbené. V minulosti se s nimi setkali i naši cestující v některých vlacích EuroCity a komfort srovnatelný s těmito vlaky nabídnou cestujícím na západě Čech."

Místo osmimístných kupé budou jen šestimístná

Oproti dosud používaným tuzemským rychlíkovým vozům mají ty rakouské kupé jen se 6 místy. Sedačky jsou  navíc tvořeny jednotlivými polohovatelnými sedáky," vyjmenoval některé výhody rakouských vozů náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.     

Jednodušší bude také nástup do vozů a průchod mezi vozy díky posuvným dveřím ovládaným madly. Zvýší se také bezpečnost cestujících, neboť tento typ vnějších dveří je centrálně zavíraný a za jízdy blokovaný proti otevření.

Ve vozech je rovněž systém vlakového rozhlasu, který umožňuje informovat o stanicích a mimořádných událostech během jídzy.

U všech vozů se předpokládá postupné vykonání příslušných revizí a dílčích oprav, přečalounění sedaček a provedení vnějšího nátěru v barvách Českých drah. První z vozů by měly být nasazeny do provozu ještě v letních měsících a přibližně do konce roku se předpokládá, že bude do provozu nasazen jejich plný počet. 

Vlaky s nimi pojedou až 160 km/hod

Vozy typu Z1 Bmz 21-70 500 až 594 ÖBB byly vyrobeny v letech 1980 až 1982 v rakouské vagónce SGP. Jsou určeny pro provoz na mezinárodní železniční síti rychlostí až 160 km/h. Cena srovnatelného nového vozu se podle tiskové zprávy Českých drah pohybuje okolo 30 milionů Kč a obdobného vozu pro rychlost až 200 km/h s klimatizací kolem 50 milionů Kč.   

   

České dráhy v současné době nasazují do provozu také první z 58 modernizovaných vozů pro vlaky EuroCity a InterCity z ŽOS Trnava. Tyto vozy jezdí na spojích z Bohumína do Prahy nebo z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Zároveň jsou do provozu postupně uváděny revitalizované vozy z podniku JANOZA CZ. Tyto vozy jezdí na rychlících Cheb - Ústí nad Labem - Praha a mezi Českými Budějovicemi a Prahou přes Příbram. Na trati České Budějovice - Tábor - Praha budou uvedeny do provozu v průběhu roku. Revitalizací projde během letošního roku 110 rychlíkových vozů různých typů.

 

Právě se děje

Další zprávy