Doprava zdarma málokdy nic nestojí, zjistil test eshopů

ČTK ČTK
25. 10. 2011 9:10
Přeshraniční nákup na internetu je spolehlivější než v roce 2003, ale stále je na něm co zlepšovat
Dvě třetiny obchodů slibovaly dopravu zdarma, jen pět procent ale slib splnilo.
Dvě třetiny obchodů slibovaly dopravu zdarma, jen pět procent ale slib splnilo. | Foto: Reuters

Praha - Internetové obchody, které fungují v zemích Evropské unie, dopadly v letošním testu sítě Evropských spotřebitelských center (ESC) dobře a zahraničím zákazníkům dodaly většinu objednaného zboží.

ČTK to sdělil ředitel české pobočky ESC Tomáš Večl, podle kterého se internetoví obchodníci proti poslednímu průzkumu provedenému v roce 2003 zlepšili.

Při 305 nákupech přes hranice v EU doručily internetové obchody 94 procent objednaných výrobků, přičemž 99 procent z nich odpovídalo objednávce.

Z celkových 305 výrobků dorazila polovina během prvního týdne a do 14 dnů bylo doručeno 86 procent zboží. V roce 2003 bylo v této lhůtě doručeno pouze 64 procent zboží.

Téměř všichni internetoví prodejci strhli z platební karty zákazníka dohodnutý obnos, pouze někteří si připsali vyšší částku kvůli DPH či přepočtu měny. Večl ale upozornil, že bezplatné doručení slibovaly dvě třetiny internetových obchodů, ovšem pouze pět procent jich zaslalo zboží opravdu zdarma.

České ESC si z jiných zemí EU objednalo například basketbalový míč, knihu, oblečení, kuchyňské světlo, horolezecký cepín a CD nosiče. "Z 20 nákupů jsme obdrželi 18 výrobků, přičemž dva prodejci zboží nedodali a vrátili nám peníze. Pouze jeden e-shop nekomunikoval při naší snaze odstoupit od smlouvy a jemu odeslané zboží se nám vrátilo zpět," podotkl Večl.

Nedostatky ale test odhalil v informování nakupujících o jejich právech. V 95 procentech nákupů byly sice obchodní podmínky dostupné před uzavřením smlouvy, ale ne všechny e-shopy informovaly o právu na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Pouze třetina informovala o zákonné záruce a o právech s ní spojených, ale jen 80 procent těchto prodejců poskytlo informace správně.

"Ve 173 z 305 nákupů se objevily nedostatky, které by bylo možné předat k šetření orgánům dozoru nad trhem," dodal Večl.

 

Právě se děje

Další zprávy