Dnešní teploty jsou kritické pro auta s motory na naftu

Radek Pecák Radek Pecák
27. 1. 2010 8:20
Arktickou variantu nafty do aut prodávají jen některé pumpy.
Reklamní obrázek má ukázat výhody elektrického vytápění vozu.
Reklamní obrázek má ukázat výhody elektrického vytápění vozu. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Máte auto s dieselovým motorem a parkujete venku. Pak se vám teď, kdy  teploty spadly pod dvacet stupňů pod nulu, může snadno přihodit malér.

Neodjedete, i když baterii máte v pořádku.

Problém je v naftě. U většiny pump v Česku se totiž prodává nafta, která bezpečně vydrží do -20 stupňů. Pouze na horách a na některých čerpacích stanicích dostanete takzvanou akrtickou variantu, u které výrobci zaručují, že odolá až do -32 stupňů.

S dieselovým motorem jezdí v Česku zhruba čtvrtina osobních aut. A drtivá většina nákladních.

Při velmi nízkých teplotách se v naftě tvoří shluky parafínů. Platí to už od zhruba mínus osmi stupňů, ale čím je mráz větší, tím nabývají na velikosti. Může se stát, že ucpou palivové čerpadlo a jízda končí dřív, než začala. Pomůže jen ohřátí vozu.

U čerpacích stanic v Praze i jinde v nižších nadmořských výškách se od listopadu do března prodává nafta pro mírné klimatické pásmo takzvané třídy F. U té je podle normy zaručena tzv. filtrovatelnost (tedy to, že parafíny neucpou palivový filtr) jen do mínus dvaceti stupňů. Předpověď pro zítřek ukazuje, že tato hranice padne.

Krystaly se vytvoří až v nádrži

Podle Petra Šindlera z české pobočky Shellu problém obvykle nastává v noci, kdy je auto vystaveno působení mrazivého vzduchu a větru. Pokud navíc motor není v dobrém stavu a v palivovém filtru jsou nějaké nečistoty, mohou ho ucpat i menší částečky pafafínů třeba již při mínus deseti až patnácti.

Pokud ale potřebujete i v takových mrazech natankovat, můžete to udělat bez obav. "Obsluha čerpacích stanic má pokyn, že v noci, kdy je malý provoz, má čas od času odčerpat pár litrů nafty, které je ve stojanech a v hadicích vystavena působení mrazu," řekl Šindler. Nafta, která je pod zemí v tancích, je vždy teplejší a tudíž v normě.

Pomůže aditivum

Ti, kteří vědí, že auto budou nechávat na mrazu, by tedy měli současně s tankováním nafty nalít do nádrže pro jistotu zimní aditivum. To zajistí filtrovatelnost nafty ještě o nějakých pět až osm stupňů mrazu déle než běžné palivo.

Výhodu v tomto období mají pochopitelně ti, jejichž auto je vybaveno benzinovým motorem (tam s palivem není žádný problém až do mínus 40 stupňů), případně garáž nebo přídavné nezávislé topení. Tak, jak je to obvyklé například v severských zemích Evropy nebo v Kanadě.

Jde o pomůcku na vyhřívání bloku motoru a dobíjení baterií, díky čemuž auto v chladném počasí snáze nastartuje. Systém, který je napájen z elektrické zásuvky, lze ovšem díky přídavným zařízením využít i k vytápění zaparkovaného vozu. Posádka se pak po příchodu k autu vyhne nejen práci s ometáním sněhu a škrábání namrzlých oken, ale navíc bude mít uvnitř už vytopeno.

Sady se dají koupit od různých výrobců. Například základní od firmy Defa lze pořídit již od necelých osmi tisíc korun. Dražší varianty s dálkovým ovládáním lze koupit zhruba za dvanáct tisíc korun. Část nákladů se však vrátí díky nižší spotřebě, kterou bude mít auto, pokud nebude muset první kilometry absolvovat se zcela studeným motorem. Pro ty, kteří poblíž zásuvky neparkují, existuje i varianta nezávislého topení spalujícího palivo z nádrže. To je však několikanásobně dražší.

Své zvyky musí pozměnit za velkých mrazů i ti, kteří rádi jezdí ve stále čistém voze. Velká část běžných myček u benzinových čerpadel v mrazech není v provozu. Hrozí totiž jejich zamrznutí.

 

Právě se děje

Další zprávy