reklama
 
 

Deutsch ist besser. Učte se víc německy, žádají firmy

3. 2. 2010
Angličtina je pro šéfy německých firem působících na českém území až druhořadá
Doporučujeme

Praha - Angličtina utrpěla nečekanou porážku v souboji s jiným světovým jazykem. Tři čtvrtiny německých firem, které investují v Česku, dávají přednost tomu, aby uchazeči o práci u nich mluvili "deutsch", nikoliv "english". Zjistila to Česko-německá obchodní a průmyslová komora u svých členů i dalších německých firem působících v Česku.

Průzkum napověděl, že znalost německého jazyka je požadována zejména u manažerů. Vysvětlení je zřejmé: právě oni budou často komunikovat s ústředím v Německu nebo se šéfem, který z Německa dorazil na inspekci.

Zkušenosti z průzkumu potvrzují informace od největšího německého investora v Česku, automobilky Volkswagen. Úřední řečí v koncernu je oficiálně angličtina, ale bez němčiny na strmou kariéru zapomeňte. "Všechna jednání vrcholového managementu se vedou v němčině. Ale existuje pravidlo, že se účastníci jednání mohou předem dohodnout, v jakém jazyce budou hovořit," řekl Aktuálně.cz zdroj z automobilky, který si nepřál být jmenován, protože není oprávněn vystupovat za firmu v médiích.

"Ono by ale asi působilo divně, kdyby na schůzce se šéfy, kteří jsou všichni německé národnosti, někdo vyžadoval jako jednací jazyk angličtinu," dodal tento zdroj.

Angličtinu chce jen 40 procent firem

Auto Škoda od uchazečů o práci výslovně znalost němčiny nevyžaduje. Obvykle je pro příslušnou pracovní pozici stanoven požadavek na jeden či dva cizí jazyky. Jenže kdo zná němčinu, má obrovskou výhodu.

Firmy, které se zmíněného průzkumu účastnily, znalost angličtiny oceňují. Ale pouze 40 procent ji považuje za důležitou.

Průzkum přichází v době, kdy znalost němčiny v populaci klesá. "Zatímco v roce 2002 němčinu ovládalo 52,5 procent lidí, na konci loňského roku to bylo o čtyři procenta méně. Znalost angličtiny se přitom v tomto šestiletém období v Česku zvýšila o patnáct procent ze 46 v roce 2002 na 61 v roce minulém," uvádí se ve zprávě k výsledkům průzkumu o jazykové vybavenosti Čechů, který si nechala zpracovat agentura CzechInvest.

Ostatní cizí jazyky - jako ruština nebo francouzština - hrají pro německé podniky pouze nevýznamnou roli.

"Výsledek průzkumu nás opravdu mile překvapil. Jasně totiž ukazuje, že německý jazyk hraje u německých společností v České republice velmi důležitou roli a nabízí dobrou profesní perspektivu. Proto nás o to více znepokojuje, že se stále méně žáků a studentů chce učit německy. To může v budoucnu vést k nedostatku německy mluvícího personálu na trhu práce," hodnotí výsledky průzkumu výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.

autor: Radek Pecák

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama