Čokoláda není vždy čokoláda, potvrdily kontroly v Česku

Tomáš Fránek
6. 4. 2012 5:30
Potravinářská inspekce: Letos nevyhověla většina ze 79 kontrolovaných čokolád
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Velká část čokolád, které si lidé mohou koupit v České republice, klame zákazníky.

Při letošních kontrolách Státní zemědělské a potravinářské inspekce nevyhověla pravidlům a normám platným v Česku takřka žádná ze 79 zkoumaných čokolád.

"Velmi často chybí údaje v češtině. Výrobky ale také klamou spotřebitele tím, že nemají takové složení, jaké má čokoláda mít, přitom jsou zařazeny mezi čokoládové zboží," řekl online deníku Aktuálně.cz mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.

Podle Kopřivy často nejde o chybu výrobců, kteří výrobky označí správně, nýbrž o selhání obchodníků. "Ti mezi čokoládové výrobky řadí i takové, které tam být nemají," uvedl Kopřiva.

Na pultech obchodů se tak objevují výrobky, které se sice jako čokoláda tváří, ale nemají s ní nic společného. Obsahují totiž málo kakaa.

Pochoutka, ne čokoláda

Spotřebitelská sdružení například objevila "čokoládu" z Polska pod názvem Milano Mléčná, která má na obalu obrázek tabulkové čokolády vedle džbánku mléka a lučního kvítku. Drobným písmem je však na zadní straně napsáno, že jde jen o "kakaovou pochoutku".

Skutečná hořká čokoláda musí obsahovat minimálně 35 procent kakaového másla nebo hmoty, u mléčné a bílé čokolády stačí alespoň 25 procent. Proti tomu kakaová pochoutka obsahuje jen kakaový prášek a ztužené rostlinné tuky.

Podívejte se, jak vzniká čokoláda:

"Etiketa musí vždy obsahovat název výrobce, dovozce nebo obchodníka, datum minimální trvanlivosti, hmotnost, složení a informace o obsahu kakaové sušiny. Musí tam také být informace, o jakou čokoládu jde," připomíná Kopřiva.

Všechny chutnají stejně

Nicméně i v případě, že obal čokolády obsahuje všechny náležitosti, může jeho obsah zákazníky zklamat svou chutí. Například spotřebitelský časopis dTest letos testoval třináct mléčných čokolád na tuzemském trhu, výsledná chuť čokolád ale příliš nenadchla.

„Unifikovanou chuť výrobků si lze vysvětlit globalizací čokoládového trhu, který ovládli velcí hráči, a ti malí se přizpůsobují," uvedli experti časopisu po testecg.

V Evropě výrobu čokolády ovládá několik nadnárodních společností, především Nestlé, Kraft Foods, Cadbury a Lindt & Sprüngli. "Některé tradiční známé značky sice formálně zůstaly, ale patří už jiné firmě. Velcí výrobci ovládají trh s kakaovou hmotou, což je základní polotovar pro čokoládu, kterou ti menší nakupují od nich. Zkrátka, všechno bylo, jak stojí v předpisech, a přesto výsledný dojem neoslnil," dodává dTest.

Čokoláda jde na odbyt právě před Velikonoci. Z velikonočních sladkostí určených na koledu mají podle průzkumu společnosti Tesco Stores zákazníci největší zájem o čokoládová vajíčka, jichž se prodá kolem půlmilionu. "V posledních letech pozorujeme rostoucí zájem i o rozmanité pochoutky nejen z čokolády," potvrdil nákupčí řetězce Tesco Ondřej Sova.

Češi spotřebují v průměru každý měsíc dvě stogramová balení čokolády. Na rozdíl od snižující se spotřeby základních potravin spotřeba čokolády v Česku roste. Nejraději lidé kupují čokoládu mléčnou.

 

Právě se děje

Další zprávy