reklama
 
 

Chytré telefony vládnou, vyhraje iPhone nebo Android?

13. 2. 2011
Vyplatí se vám vůbec mít chytrý mobil?
Doporučujeme

Praha - Počet chytrých telefonů v Česku roste stejně rychle, jako klesá jejich cena. Ale vyplatí se vám vůbec mít chytrý mobil?

Co ho dělá chytrým a jaký je v těch chytrácích vlastně rozdíl? A jsou už kromě her k dispozici opravdu praktické aplikace?

Všude on-line

Tento rok by měl počet lidí, kteří se připojují na internet přes mobil nebo tablet, přesáhnout počet těch, kteří se připojují přes klasický počítač. To ale uživatele, který stojí před rozhodnutím, zda si pořídit první smartphone, příliš nezajímá.

Kromě toho, že jde o důkaz jisté spokojenosti uživatelů s novým typem zařízení, to o samotných přístrojích nic neprozrazuje. Co vám tedy tzv. chytrý telefon přinese a který vybrat?

Nemá cenu zabývat se na tomto místě konkrétními modely telefonů a také všemi dostupnými operačními systémy. Svobodná volba koncového uživatele padne v drtivé většině případů do škatulky iPhone nebo přístroj s operačním systémem Android.

Stranou proto necháváme telefony BlackBerry, z minulosti známé hlavně jako manažerské telefony. Nebudeme se též zabývat přístroji, fungujícími na systému Windows, protože jejich česká lokalizace bude ještě trvat. Stranou necháme i veškerá linuxová řešení.

Svůdná a drahá jablka

Firma Apple naplnila svůj reklamní slogan, který doprovázel uvedení prvního iPhonu v roce 2007. Tedy, že "Apple znovu vynalezl telefon". První iPhone opravdu rozpoutal revoluci na poli mobilních telefonů. Tlačítka nahradil dotykovým displejem a naučil svět číst, ale i odpovídat na emaily přes telefon.

K zaběhlým funkcím v té době dostupných mobilů přidal i brouzdání po internetu tak, jak jsme je znali z obrazovky počítače. A přidal navíc, dostatek paměti pro hudbu, možnost sledování videa, hraní kvalitních her, geolokaci a později i kompas, který orientaci v mapách dodal další rozměr.

iPhone v podstatě redefinoval pojem chytrý telefon - do kapesního přístroje vměstnal výkon a nejvíce používané dovednosti osobního počítače. Plně přitom využil schopnost geolokace, tedy to, že telefon veškeré dotazy uživatele přizpůsobuje tomu, že ví, kde se jeho majitel právě nachází.

Univerzální a svobodný Android

Všechny technologie, které Apple uvedením iPhonu přinesl a naučil svět používat, následovala konkurence. Multidotykový displej, geolokace, výkonný procesor a kvalitní kamera už dnes patří k běžné výbavě chytrých telefonů od firem HTC nebo Samsung.

Na rozdíl od přístojů jako iPhone nebo iPad, běží tyto přístroje na operačním systému Android firmy Google. Dnes se dají pořídit zhruba o polovinu levněji a co do technických specifikací iPhone mnohdy překonávají.

Ve srovnání strategie Applu a Googlu jde o zcela jiný přístup. Firma Apple preferuje uzavřený systém, Google otevřený.

Za kvalitu se platí

Apple vyrábí svůj vlastní hardware a své přístroje opatřuje svým softwarem. Výsledek? Vše perfektně funguje, protože firma nepustí na trh žádnou aplikaci, kterou předem nevyzkouší, aby mohla garantovat stoprocentní funkčnost. To z Applu udělalo nejúspěšnější počítačovou firmu dneška. Jak říkají uživatelé Apple - prostě to funguje.

Android je naproti tomu otevřená platforma, která má ambici stát se jakýmsi esperantem veškeré elektroniky zítřka. Operační systém Googlu může pro své výrobky použít libovolný výrobce. A je velmi pravděpodobné, že na tomto systému brzy poběží většina elektro-spotřebičů našich domácností. Lednicí počínaje a mobilem konče.

Tisíce a tisíce aplikací

Jak iOS, operační systém iPhonu, tak Android provozují své internetové obchody, kde si uživatelé mohou koupit nebo zadarmo stáhnout aplikace. V dnešní době se dá říci, že na obou systémech je už k dispozici dostatek programů, které poslouží potřebám jakéhokoliv uživatele. Velké množství je zdarma, většina pak za cenu od 30 do 70 korun.

V oblíbenosti vedou sociální aplikace jako Facebook nebo Twitter, mediální verze zaběhlých titulů a různé aplikace, usnadňující život. Protože Android běží na přístrojích různých výrobců, které se liší výkonem procesoru, může se stát, že konkrétní přístroj aplikaci nezvládá výkonem, což uživatele odradí. Tento problém se týká převážně her nebo jiných náročných aplikací.

Takové problémy majitelé iPhonu neřeší. Právě proto, že firma veškerý software na svých přístrojích testuje, aby své uživatele podobných situací ušetřila.

Zdlouhavé licencování

Fanoušci Androidu často popisují svou platformu jako svobodnou. V případě iOS jsou nuceni používat to, co Apple považuje za vhodné.

Vývojář, který naprogramuje program pro Apple, musí čekat i měsíce, než firma jeho produkt odzkouší a schválí. Teprve potom se aplikace objeví internetovém obchodě. V případě Androidu je to otázka minut. Stačí zařídit si vývojářský účet za hruba 50 dolarů a aplikace je za pár minut k dispozici uživatelům na celém světě.

Uživatelsky přináší chytrý telefon hned několik příjemných funkcí, které jsou v případě obou platforem předinstalovány v přístrojích. Jsou to mapy s navigací, internetový prohlížeč, emailový klient nebo přehrávače hudby a videa. Prostřednictvím bezdrátového připojení k internetu je dnes možné používat chytrý telefon i k videohovorům.

České aplikace

Jak na Android Marketplace, tak v Apple App Store je už dnes řada aplikací české provenience. Počínaje slovníky a průvodci, přes zlaté stránky, aplikace pro komfortní objednávku taxi až po bezpočet her.

Pokud tedy nebudete postrádat zhruba 15 tisíc, které v obchodě necháte za nový iPhone, můžete očekávat špičkový přístroj a bezproblémový provoz.

Ale ani v případě, že je váš rozpočet omezený, nemusíte zoufat. Za zhruba poloviční cenu máte šanci získat Android od HTC nebo Samsungu, který bude umět téměř to samé, co iPhone.

Při letmém pohledu do statistik je zřejmé, že většina lidí volí druhou možnost. Vzestup Androidu je viditělný po celém světě. A přestože systém existuje jen něco málo přes dva roky, počty jeho uživatelů rostou geometrickou řadou a míří ke světové dominanci na poli mobilních zařízení.

autor: Jan Kovalík

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama