Cestovka pro nejbohatší Čechy: Ostrov přišel na miliony

Tereza Holanová Tereza Holanová
18. 12. 2012 10:29
Rozhovor s ředitelkou cestovní kanceláře Privileq, která obsluhuje superbohaté
Ředitelka cestovní kanceláře pro superbohaté
Ředitelka cestovní kanceláře pro superbohaté | Foto: Privileq

Praha - Česko sice prochází krizí, bohatí ale utrácejí za dovolenou stále více, říká Jaroslava Smejkalová, ředitelka cestovní kanceláře Privileq. Cestovka, která je součástí skupiny KKCG Karla Komárka, vznikla letos v září a zaměřuje se na superbohaté zákazníky.

Bohatí rádi cestují sami, ale nemají čas si všechno zařídit, shrnuje Smejkalová dosavadní zkušenosti v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Co vedlo Karla Komárka k založení cestovky pro superbohaté?

J. Smejkalová: V CK Fischer už několik let fungovalo VIP oddělení a poptávka velmi náročných zákazníků nebývale rostla. (CK Fischer je stejně jako Privileq součástí KKCG, pozn. red.)

A.cz: Takže jste měli takový nápor, že jste museli pro část lidí založit ještě něco speciálního?

Přibývá sofistikované klientely, která si potrpí na privátnost cest, což předpřipravený produkt často neuspokojí. Hlavní rozdíl proto spočívá v organizaci zájezdu - ve VIP stále zhruba z devadesáti procent prodávají takový ten klasický balíček "letenka, hotel, transfer autobusem".

A.cz: Kdo s vámi vlastně cestuje? Mám za to, že pokud chtějí lidé soukromou dovolenou, jedou spíše individuálně, a ne s cestovkou.

Typický klient je velice vytížený, má nějaké nároky a finanční prostředky k jejich uspokojení. Přeje si vše od A po Z, nechce zařizovat jednotlivé položky, například si pak jít samostatně pro lístek do opery.

A.cz: Takže jsou to cestovatelé "na vlastní pěst", kteří si nestíhají zorganizovat dovolenou sami?

Přesně tak. Na internetu navíc často ani nejsou zveřejněné ceny a naši zákazníci nemají čas, aby si vyměňovali poptávku a nabídku.

A.cz: Využil vaše služby už i některý ze známých českých podnikatelů?

Ano.

A.cz: Kdo to byl, asi neřeknete.

To určitě nemůžu.

A.cz: Tak aspoň jak staré zákazníky vozíte?

Většinou jsou pracovně aktivní a průměrný věk je čtyřicet až padesát let.

Utrácí se za prožitky na místě

A.cz: Čas klientům tedy ušetříte, peníze ale asi moc ne.

Samozřejmě nevyzdvihuji cenovou výhodnost. Na druhou stranu, díky účasti na mezinárodních veletrzích, kam jezdíme už několik let, můžeme nabídnout třeba lepší podmínky u hoteliérů, než by dostal "člověk z ulice".

A.cz: Jaká je průměrná cena těch zájezdů, které jste zatím prodali?

Hodně závisí na typu dovolené. Ale pohybujeme se v řádu set tisíc.

A.cz: Do kterých destinací superbohatí míří?

Teď na podzim začala exotika, výrazně Karibik, ale nejvíce je zastoupena Evropa, hlavně Francie a Itálie.

A.cz: Za jaké položky zájezdu jsou klienti nejvíce ochotni utrácet?

Hlavně za zážitky na místě, když už jedou někam dál. Třeba přemýšlí, zda zaplatí několik set tisíc za letenku v nejvyšší dostupné first class, nebo si třeba raději na místě udělají výlet helikoptérou.

A.cz: V jaké oblasti se naopak šetří, ačkoliv na to mají?

Nenapadá mne nic konkrétního. Každopádně i my máme klienty, kteří si tu cestu sice dopřejí, ale přemýšlí, na kolik je vyjde.

A.cz: Mívají zákazníci nějaké cenové limity?

Rozhodně nemohu říct, že každý z nich přijde s tím, že má neomezené prostředky. Záleží i na typu výletu, někdo se například najednou ad hoc rozhodne, že někam pojede. Běžně je ale udaný určitý budget nebo se bavíme o tom, na jaké cenové úrovni se zhruba pohybujeme.

Ostrov za miliony

A.cz: Jaký nejdražší zájezd jste zatím zprostředkovali?

To byl týdenní pronájem jednoho privátního ostrova v Karibiku. Nastejno vyšel i pronájem horského chaletu ve Francii. Obojí se pohybovalo v řádu milionů. V obou případech se jednalo o partu přátel s rodinami. V ceně měli kompletní personál včetně kuchaře.

A.cz: A nejlevnější?

Dáma si přála bydlet v jednom hotelu ve Švýcarsku. Teď si nevzpomenu na cenu, ale myslím, že to bylo asi deset a půl tisíce.

A.cz: Máte vůbec nějakou spodní cenovou hranici, když jste cestovka pro superbohaté?

V žádném případě. Když se na nás klient obrátí, že potřebuje dovézt na letiště v Londýně, tak mu to také zajistíme.

Podívejte se, jak může vypadat luxusní dovolená:

A.cz: Takže poskytujete i samostatné služby? Když třeba přijdu a řeknu, že už mám zorganizovaný výlet do Afriky a chci jen zařídit, abych tam viděla nějaké zvíře, vyhovíte mi?

Pokud je to legální, tak se samozřejmě pokusíme. Třeba si příště koupíte zájezd za sto tisíc, tak vás přece neodmítneme.

A.cz: Cestovka nemá žádný katalog ani ceník, každý klient si vymýšlí dovolenou "na míru". Nebojíte se, že pokud mu vše "nestrčíte až pod nos", připravíte se o tržby? Řadu zákazníků nenapadne, že by si mohli sami od sebe koupit něco dalšího.

Lidé mají většinou zadání na nějaké období. Stejně tak víme, jaké má každý nároky a jaké chce zázemí. Ve dvou třetinách pak s dalšími návrhy přicházíme my. 

Bohatým krize nevadí

A.cz: Kolik superbohatých klientů jste za první tři měsíce získali?

Zatím okolo dvaceti až třiceti, přičemž na začátku jsme plánovali, že za rok by jich mohla být tak stovka. Zhruba polovina jich vychází už z řad letitých zákazníků.

A.cz: Cestovka vznikla v době krize. Zvládá vaše klientela utrácet pořád stejně?

Je to skupina lidí, které se příliš netýká taková ta masová ekonomická situace. Takže jsme naopak zaznamenali nárůst.

A.cz: Vyčlení se z CK Fischer nějaká další cestovka, která se zaměří zase na jinou skupinu klientů? Třeba outdoor.

Nemyslím si to. Kancelář, jako je Privileq, nám v portfoliu chyběla, momentálně je ale podle mě ta nabídka natolik široká, že v nejbližší době nebude nutná nějaká expanze.

 

Právě se děje

Další zprávy