reklama
 
 

Česko se stává královstvím LCD displejů

18. 9. 2006 13:45
Žatec - Kromě Číňanů u nás budou vyrábět LCD i Japonci. Až dva tisíce lidí najde práci v továrně u Žatce. Uvnitř: PĚT NEJVĚTŠÍCH INVESTIC

Společnost IPS Alpha dnes zahájila výstavbu závodu v průmyslové zóně Triangle u Žatce. Její investice dosáhne 2,6 miliardy korun.

Tato společnost je vůbec prvním investorem, který se pro průmyslovou zónu Triangle rozhodl.

IPS je konsorciem, které založily tři renomované značky: Panasonic, Toshiba a Hitachi. Nová továrna by měla být schopna "obhospodařit" celý evropský trh. Výroba by měla začít už v příštím roce

"Jsem rád, že se IPS Alpha rozhodla u nás postavit výrobní závod, a to tím spíš, že investice směřuje do strategické průmyslové zóny Triangle u Žatce, která patří Ústeckému kraji. Je totiž dostatečně velká, aby sem mohli později přijít i případní subdodavatelé a odběratelé," říká o investici Tomáš Hruda, generální ředitel CzechInvestu.

Infobox

Pět největších investic v ČR:

  • Hyundai - investice 30 mld. korun, 3000 pracovních míst, lokace: Nošovice
  • Toyota/PSA - investice 29,7 mld. korun, 3000 pracovních míst, lokace: Kolín
  • Volkswagen (Škoda Auto) - investice 19 mld. korun, 600 pracovních míst, lokace: Mladá Boleslav
  • Nemak - investice 11,3 mld korun, 1361 pracovních míst, lokace: Havraň
  • Denso - investice 9,6 mld. korun, 936 pracovních míst, lokace: Liberec

Plochý obraz je v kurzu

Kromě IPS chce na evropský trh proniknout i čínská společnost ChangHong. Ta u Nymburka investuje asi 660 milionů korun, její LCD panely však linku opustí již v prosinci tohoto roku.

Jedna z firem, která se účastní investice v konsorciu, však do žatecké zóny míří i sama. Hitachi zde bude investovat stejnou částku, jako celá aliance a zaměstná stejný počet zaměstnanců.

V České republice v tuto chvíli působí 166 japonských firem, které tady proinvestovaly, nebo ještě proinvestují, téměř 65 miliard korun. Česko se tak stalo nejoblíbenější zemí japonských investorů v celé střední a východní Evropě.

Půl bilionu od investorů

Za posledních třináct let bylo domluveno téměř sedm set investic ze zahraničí v celkové hodnotě přesahující půl bilionu korun. Do těchto čísel nejsou navíc započítány investice nevýrobního charakteru či privatizační projekty.

Uvedené investiční záměry počítají i s tím, že dlouhodobě bude třeba sehnat a zaměstnat až 141 tisíc pracovníků.

Konec minulého století byl nejplodnějším pro investice v Česku. Rok 2000 znamenal příslib rekordních 99 miliard korun a druhý nejlepší výsledek v počtu pracovních míst: dvacet dva tisíc.

Více technologie

Zásadní posun je vidět i ve struktuře investic v Česku. Zatímco v devadesátých letech a začátkem toho století převažovaly investice do výrobní činnosti, v posledních pěti letech objevují Česko i další investoři.

Za toto období se domluvila výstavba více než šedesáti technologických center. A před pěti lety? Nula. První investice tohoto typu přišla až v roce 2002.

Obdobně je na tom příliv peněz do strategických služeb. První se objevily až v roce 2000, od té doby jich bylo připraveno pětašedesát.

Pobízet či nikoli?

Největší investicí v Česku je továrna na automobily společnosti Hyundai. Ta se rozhodla pro moravské Nošovice a hodlá zde investovat až třicet miliard korun.

Do Česka láká investory nejen výhodná poloha a levná pracovní síla, ale i štědré státní investiční pobídky. To se však může radikálně změnit. Nový ministr průmyslu a obchodu totiž pro Hospodářské noviny řekl, že chce prosazovat pouze pobídky na vyspělé technologie.

Podpora klasických výrobců podle něj vytváří nerovnost na trhu a podpořené firmy vytlačují z trhu konkurenci.

"Investiční pobídky v zásadě nejsou potřeba. Firmy do střední Evropy láká levná a kvalitní pracovní síla. Náklady na ni jsou jen okolo dvaceti procet toho, co zaplatí společnosti v Německu. Zdanění a dotace tak nehrají roli, bez nich by se příliv investorů rozhodně nezastavil," tvrdí Markéta Šichtařová, analytička z Next Finance.

"Problém je, že je nabízejí všechny konkurenční země: tedy Polsko, Slovensko a Maďarsko," upozorňuje.

Jasným příkladem toho, že pobídky nejsou zárukou úspěchu, je továrna LG.Philips v Hranicích. Ta se rozhodla vyrábět klasické obrazovky, kterým však již zřejmě odzvonilo. Nyní je v procesu vyrovnání a není jisté, co bude dál. Část pobídek musí státu vrátit.

autor: Dušan Klimeš | 18. 9. 2006 13:45

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama