České Vánoce ignorují krizi, lidé nakupují jako vloni

Veronika Skálová
21. 12. 2008 18:08
Reportáž z centra nákupní horečky
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha).
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Projít svižným tempem po brněnské České ulici před posledním adventním víkendem prostě nebylo možné. Souvislý proud lidí plynul líně a přeléval se mezi jednotlivými obchody hlavní nákupní ulice v Brně.

"Je tu nacpáno neustále. Některé věci jsou úplně vyprodané, jiné nestíháme doplňovat," povzdechla si unaveně jedna z prodavaček v hračkářství. Je pět minut před zavírací dobou a v obchodě je stále velmi rušno.

Krize? Ale kdeže...

Právě hračkářství stejně jako knihkupectví, obchody se šperky či sportovním vybavením přitahovaly o posledním adventním víkendu pozornost davů. Navzdory zprávám o počínajícím masovém propouštění a ekonomických potížích mnoha firem, vánoční nákupy roku 2008 svou masovostí připomínají ty loňské či předloňské.

V centru Brna bylo i v sobotu živo jako ve všední dny. Ještě více nakupujících se však vypravilo do nákupních center na okraji moravské metropole. "Vánoční nákupy máme sice hotové, ale potřebovali jsme nakoupit jídlo. Tušila jsem, že tu bude plno. Ale tohle jsem si opravdu nedokázala představit," kroutila hlavou Dana Poláčková, která s rodinou vyjela na nákupy do obchodního centra Olympia v Modřicích u Brna.

V širokých pasážích nákupního centra se lidé s plnými nákupními košíky jen stěží vyhýbali jeden druhému.

"Hospodářská krize se chuti našich zákazníků nakupovat nedotkla vůbec," potvrdil ředitel Galerie Vaňkovka v centru Brna Martin Kundrát. "Návštěvnost zatím přesně neznáme, ale podle zaznamenaných výjezdů z parkoviště se jeho využívanost procentuálně zvedla."

Přesné statistiky ani nebyly zapotřebí - v nákupním centru ve středu města, kam se většina Brňanů dostane pohodlně pěšky, nebylo v posledních dnech k hnutí.

Češi si zvykli na komfort

S blížícím se Štědrým dnem a Novým rokem viditelně přibylo zákazníků i velkým obchodním řetězcům. "V průběhu prvních tří adventních víkendů přišlo do našich obchodů o třicet procent zákazníků víc, v posledním předvánočním týdnu včetně víkendu stoupl počet oproti zbytku roku o pětapadesát procent," uvedla mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Z účtenek je zřejmé, že nákupy exotického ovoce, delikates, značkového alkoholu a různých specialit, které si lidé zvykli o svátcích dopřát, si v ničem nezadá s předchozími roky. Ve větších městech v Tescu vysledovali také strmě stoupající zájem o hotové vánoční cukroví. Výroba tradičních vánočních pochutin doma už se tolik nenosí.

Kdo čeká na novoroční slevy

Pokud bylo v posledních dnech ve obchodech ve větších městech klidněji, pak v obchodech s kvalitním oblečením. "Lidí sice chodí víc, ale takový nával jako vedle v knihkupectví tu nemáme. Ten přijde až se slevami," odhadovala prodavačka v brněnském obchodě se značkovou módou.

Textilní obchody si poslední roky zvykly, že pravé žně pro ně začínají až s novoročními slevami, které přitahují davy. Přijdou i v "roce krize" - 2009?

 

Právě se děje

Další zprávy