Praha - Čeští dopravci čím dál více nařizují svým řidičům kamionů, aby naftu do nádrží nekupovali v Čechách, ale v zemích, kde je levnější. ukazuje to to statistika DKV Euro Service, největší evropské servisní společnosti pro dopravce.
"Tankování nafty v ČR v prvním čtvrtletí letošního roku pokleslo u našich zákazníků téměř o 20 procent," říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky firmy. Podle něho se tak potvrdila prognóza z počátku roku, že dopravci budou nárůst nákladů v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně u pohonných hmot řešit logicky - přesunem tankování do zemí, kde je nafta výrazně levnější než v ČR.
Cena nafty v ČR vzrostla od začátku roku v důsledku zvýšení DPH a spotřební daně ale i růstu cen ropy na světových trzích o 14,8 procenta.
K našim pumpám budou kamiony zajíždět ještě méně
Oproti minulým dobám nyní podle DKV značně stoupl počet tankování v tradičně cenově výhodných zemích. Například v Lucembursku (o více než 20 procent a Španělsku o 9 procent). „Největší zájem o tankování naši zákazníci projevili na Slovensku, které se po poměrně výrazném snížení spotřební daně stalo atraktivní „tankovací" zemí a došlo zde k nárůstu o takřka 130 procent!," informuje Pavlík.
Příklady rozdílů v průměrných cenách nafty
- Česká republika 100,0 %
- Belgie 101,4 %
- Německo 100,8 %
- Rakousko 100,2 %
- Slovensko 92,9 %
- Španělsko 92,1 %
- Polsko 89,3 %
- Lucembursko 85,7 %
To, že české kamiony uvidíme u tuzemských čerpacích stanic tankovat stále méně, je podle Pavlíka prakticky jisté. Trend přesunu tankování totiž bude podle analýz DKV nadále pokračovat. Potvrzuje to i anketa, kterou DKV uspořádala mezi svými zákazníky. Vyplývá z ní, že až 78 % z respondentů plánuje nebo již začalo tankovat v zahraničí.
Náklady na pohonné hmoty totiž tvoří zhruba třetinu provozních nákladů dopravců a jakákoliv úspora v tomto směru má tedy pro dopravce značný význam.