České EUnesmysly? Dálnice městem, dotace kouře z komína

Karel Toman
16. 4. 2009 22:00
EU se podle ekologů chystá vyhodit 23 miliard euro na zbytečné stavby
Česko-německá hranice na D8.
Česko-německá hranice na D8. | Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Praha, Brusel - Nový žebříček celkem pětapadesáti "euronesmyslů" v nových členských zemích evropské sedmadvacítky zveřejnily ekologické organizace v čele s Hnutím Duha.

Na důkaz, že nejde o recesi, dostali analýzu do pošty také všichni eurokomisaři.

Ekologové podle svých slov chtějí varovat před "hrozícím plýtváním" celkem 23 miliard euro na "zbytečné" či dokonce "člověku škodlivé" projekty.

"Způsob plánování a prosazování velkých infrastrukturních projektů v nových členských zemích EU kritizujeme dlouhodobě," sdělila Keti Medadová ze spolupořadatelské organizace Bankwatch Network. "Často jsou kontroverzní nejen z pohledu dopadů na životní prostředí, ale i ekonomicky a sociálně," dodala.

Oheň místo recyklace

Euronesmysly po česku

Projekt / předpokládaná cena / co ekologům vadí

  • Dálnice D8 Praha - Drážďany / 1141 milionů euro / Zničí unikátní prostředí Českého Středohoří i území Natura 2000, financuje ji Evropská investiční banka i Evropská unie i přes nezákonnosti, které potvrdil ombudsman i antimonopolní úřad.
  • Přesun brněnského vlakového nádraží / až 940 milionů euro / Zkomplikoval by cestujícím život, navíc v referendu roku 2004 byla většina Brňanů proti přesunu.
  • R1 "Pražský okruh" / 848 milionů euro / Pražský magistrát prosazuje jižní variantu, která je komplikovanější, dražší a povede zastavěnou oblastí. Levnější severní variantu neobydlenou oblastí přitom doporučila studie EIA.
  • Spalovny odpadu v Karviné, Českých Budějovicích, Chvaleticích a Plzni / 450 milionů euro / Spalovny znečistí ovzduší a zničí materiály, jejichž recyklace by byla k životnímu prostředí šetrnější a dala by lidem práci.
  • R52 Rychlostní silnice Brno - Vídeň / 357 milionů euro / 20 kilometrů dlouhá trasa prochází Mikulovem, třemi chráněnými oblastmi Natura 2000 a unikátní moravskou krajinou včetně Pálavy a Lednicko-valtického areálu zapsaných na seznamech UNESCO.
  • R35 Rychlostní silnice Liberec - Olomouc / 289 milionů euro / Plánovaná trasa protíná Český ráj zapsaný v UNESCO a chráněnou oblast Natura 2000, jižní varianta, kterou si přálo 11 tisíc signatářů petice, zvážena nebyla.
  • R55 Rychlostní silnice Uherské Hradiště - Hodonín / 195 milionů euro / Protíná chráněnou oblast Natura 2000 a byla schválena bez posouzení alternativ, čímž porušila evropskou legislativu.

Evropská unie a Evropská investiční banka se podle ekologů chystají v nových členských státech zaplatit nebo už financují 22 spaloven netříděného odpadu, které tak zbytečně pohltí peníze, jež mohly jít na programy recyklace.

O dotace žádá nebo je už čerpá také 16 dálnic, které díky špatnému plánování poškodí unikátní přírodu, přestože je bylo možné vést jinudy - a často i levněji.

Na seznam se dostalo také pět velkých přehrad a kanalizací řek (kompletní přehled najdete v infoboxu Euronesmysly po Česku).

Podle ekologů jde o mrhání penězi. "EU by je měla nasměrovat spíš do technologií, které sníží závislost na dovozu ropy a plynu a do přesunu nákladní dopravy z kamionů na kvalitnější železnice," tvrdí Pavel Přibyl z Hnutí Duha.

Exemplárním příkladem nesmyslu je podle něj plánovaná rychlostní silnice R52 z Brna do Vídně. "I podle samotných ministerských úředníků nevýhodná a bude stát jen pár kilometrů od souběžné trasy kolem Břeclavi," připomíná studii, která pro Ředitelství silnic a dálnic označila jednu trasu za "ekonomicky neživotaschopnou" a druhou "nedoporučila k realizaci."

Ekologové: Zabírá to

Každoročně aktualizovanou mapu zveřejnily organizace potřetí, letos na ní přibylo pět nových projektů.

"Členové Evropské komise dostali zprávu i s interaktivní mapou, materiál vyjde i v European Voice. Direktorát pro regionální rozvoj ji tradičně vyvěšuje na svůj intranet, aby byla k dispozici jeho úředníkům," vysvětlil Přibyl pro Aktuálně.cz.

První úspěch tak ekologové nedávno oslavili v Polsku. Dálnice Via Baltica tam měla vést přes cenné mokřady v okolí řeky Rospuda. Po nátlaku ekologických organizací ale vloni nový ministr životního prostředí s ministrem infrastruktury začali oficiálně jednat o náhradní trase.

Mapu "nesmyslů" i s podrobnými popisy prohřešků, které v nich ekologové spatřují, najdete na internetové adrese www.bankwatch.org/billions/ .

 

Právě se děje

Další zprávy