České dráhy jsou drahé. Kraje pokukují po konkurenci

Lenka Smyčková
25. 2. 2009 16:29
První tendr už vypsal Liberecký kraj
Společně s rekonstruovanou částí nádraží bylo slavnostně zahájeno Nové spojení, které se týká pěti pražských obvodů.
Společně s rekonstruovanou částí nádraží bylo slavnostně zahájeno Nové spojení, které se týká pěti pražských obvodů. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Do práce a do školy ještě letos s Českými drahami, ale za rok už autobusem nebo s menším železničním dopravcem. Tak může vypadat regionální doprava v krajích, pokud se naplní slova předsedy Asociace krajů Michala Haška.

Kraje už několik let bojují proti stále se zvyšujícím požadavkům Českých drah. Ty chtějí rok od roku více na vyrovnání ztrát v regionální dopravě.

"Nemáme žádný problém s tím, abychom vypsali nové tendry na provoz lokálních tratí," řekl dnes Hašek ČTK poté, co skončilo jeho jednání s ministrem dopravy Petrem Bendlem.

Kraje hledaly s ministerstvem možnost, kde vzít peníze, které České dráhy požadují. 3,2 miliardy ztráty na regionálních spojích zřejmě nakonec krajům stát poskytne. Zahrne je do protikrizového balíčku jako příspěvek na dopravu občanů v době ekonomické krize.

Příští rok už ale kraje s takovou pomocí počítat nemůžou. Podle Bendla je třeba hledat systémovější opatření.

Tím by právě podle Haška mohlo být hledání nových, levnějších dopravců.

Student Agency nebo autobusy?

O vstup na české koleje bude letos usilovat dcera Student Agency s názvem RegioJet. Majitel Student Agency Radim Jančura oznámil, že se zúčastní výběrového řízení v Libereckém kraji. Nabídnout chce své služby i dalším krajům.

Regiony ovšem zvažují i další možnost - nahrazení vlaků autobusy. Letos se začalo o vystřídání některých vlaků autobusy v souvislosti s úhradami Českým drahám nejprve mluvit v Pardubickém kraji.

Vznikl tu tým složený z lidí z Českých drah, autobusových dopravců a krajských úředníků. Mají dát dohromady plán, jak uspořádat systém, kde žádný vlak ani autobus nejede zbytečně a příliš draze.

"Myšlenka, že říčky se mají stékat směrem k řekám, tedy že z vesniček na hlavní trasy vlaků přivezou lidi autobusy, je každopádně výhodná. Bylo by to tak levné i ekologické," nastínil náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý, kudy se bude veřejná doprava v kraji ubírat."

O autobusech místo vlaků uvažují i na Vysočině. Z analýzy, kterou si kraj nechal vypracovat, totiž vyplynulo, že autobusy vyjdou kraj i třikrát levněji.

 

Právě se děje

Další zprávy