Česká stopa bankrotu GM, 25 firem vyrábí díly pro auta

Karel Toman
1. 6. 2009 21:40
Źhruba pětadvacet českých subdodavatelů čeká, co jim přinese bankrot General Motors
Foto: Reuters

Praha, Ostrava - V Česku je na pětadvacet subdodavatelů, kteří vyrábějí součástky pro General Motors. O to, jaký na ně bude mít bankrot tohoto automobilového gigantu dopad, se nedávno v médiích přeli bývalý a současný ministr průmyslu a obchodu.

Podle lidí z terénu ale ve skutečnosti zřejmě nijak dramatický nebude. Zčásti i proto, že ten nejhorší propad už dávno nastal.

"U nás se to týká tří nebo čtyř velkých společností," tvrdí výkonný manažer Moravskoslezského automobilového klastru Ladislav Glogar. "Jejich dodávky pro General Motors jsou ale jedny z mnoha a určitě nejsou rozhodující," dodává.

"Krach je také potřeba správně si vysvětlit," upozorňuje dále. "Tady nejde o likvidaci společnosti a zastavení produkce. V Americe jde o ochranu před věřiteli," upozorňuje Glogar.

Rozhodne úspěch Opelu Insignia

"A tady v Evropě všichni věříme, že změna vlastnictví bude znamenat další rozvoj Opelu," věří Glogar v lepší zítřky evropské dceřiné společnosti GM poté, co většinový podíl v ní po dohodě s německou vládou získá kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna v konsorciu s ruskou Sberbank a automobilkou GAZ.

"Rozhodující samozřejmě bude, jak se projeví náběh nových modelů Opelu Insignia. O tom podrobnější informace nemám, jde ale o velice úspěšné auto, nevidíme to tedy tak černě," dodává manažer Moravskoslezského automobilového klastru, mezi jehož členy patří firmy jako Brano, Continental Automotive Systems nebo Třinecké železárny.

Člen projektového týmu automobilového klastru Středočeského kraje Pavel Šebek je ve svých odhadech trochu opatrnější. "Každý krach takto velké společnosti má velký psychologický dopad. Někteří zákazníci budou určitě váhat, jestli si auto od General Motors mají nebo nemají koupit," uvažuje.

"Pak je tu riziko, že přijdou o zakázky i subdodavatelské firmy a budou se tlačit do odvětví, kde můžou nabídnout svoji technologii. Tím nabourají další odvětví," obává se manažer firmy Intebo zpracovávající plechy na nábytek.

Bankrot jako příležitost nebo prohloubení krize?

O to, jak nebezpečný bankrot General Motors pro české firmy je, se nedávno nepřímo přeli i exministr průmyslu a obchodu Martin Říman se svým nástupcem Vladimírem Tošovským.

"Myslím, že situaci českých automobilek pád Opelu neovlivní nijak významně negativně. Možná, že by jí ovlivnil dokonce pozitivně, protože ten volný prostor by musel někdo zaplnit, což je příležitost," uvedl Říman v březnu. To by se podle něj promítlo i na subdodavatele.

Tošovský ale Římanův umírněný optimismus nesdílí. "Podle mně to neplatí, je to o té krizi. Jde o to, aby ta krize už odezněla," řekl v reakci na slova svého předchůdce.

Zaměstnanec uklízí pódium po projevu kancléřky Angely Merkelové.
Zaměstnanec uklízí pódium po projevu kancléřky Angely Merkelové. | Foto: Reuters

Analytik Patria Finance David Marek dnes pro ČTK přirovnal bankrot GM k eutanázii, která zbaví trhy nejistoty. Dopady na české dodavatele Opelu pak budou podle Analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška záviset především na tom, jak rychle se Opelu podaří vyvázat se z vlivu krachujícího GM.

"A za druhé, s jak velkou redukcí výrobních kapacit bude spojen přechod Opelu k novému akcionáři a k nové strategii," dodal Sobíšek.

Jde i o Saab a Vauxhall

Podobné otázky teď zaměstnávají celou Evropu. V evropských továrnách GM totiž pracuje více než 50 tisíc lidí.

"Evropská komise neřeší jenom Opel. Řešíme General Motors v Evropě," řekl ve středu eurokomisař Günter Verheugen. "Jedná se také o Vauxhall a Saab. V členských státech jsou také některé továrny, které přímo řídí General Motors Europe. Navíc všude v Evropě jsou jejich dodavatelé," dodal.

Prezident Barack Obama věří, že automobilka General Motors zvládne reorganizaci brzy a dostane se z ní jako silný a prosperující podnik. Vláda převezme v GM většinový podíl, nechce ale být aktivním akcionářem. 

Obama řekl, že o rozsahu snížení výroby a o počtu lidí, kteří budou muset v rámci reorganizace automobilku opustit, bude rozhodovat management firmy, nikoli vláda.

"Správní rada General Motors s lítostí odhlasovala vyhlášení bankrotu. Tato cesta se ale ukázala jako nezbytná navzdory úsilí tolika lidí," řekl předseda správní rady automobilky Kent Kresa. "Dnešek znamená pro General Motors nový začátek," dodal. Vedení prý věří, že v mezinárodní konkurenci si nová automobilka povede úspěšně.

 

Právě se děje

Další zprávy