reklama
 
 

Češi si myslí, že mají na rozhazování

27. 6. 2006 16:30
Praha - Pořádně to letos roztočíme. Pojede se na dovolenou a koupíme si dobrou elektroniku. Tolik alespoň plán českých spotřebitelů. Uvnitř: KDO PLÁNUJE UTRÁCET

Infobox

KDO CHCE VÍCE UTRÁCE

Země Podíl lidí, kteří zvýší svou spotřebu Slovensko 76 % Česko 69 % Francie 31 % Velká Británie 26 % Německo 18 % Průměr 12
zkoumaných zemí
41 %

Zdroj: Barometr Cetelem

Bezmála 70 procent respondentů v Česku uvedlo, že rozhodně bude letos více utrácet. Marnotratnější už hodlají být jen sousedi Slováci se 76 procenty kladných odpovědí na otázku: Budete víc utrácet?, kterou pokládala pravidelná studie Barometr Cetelem.

Obě země jsou tak daleko před ostatními ze zkoumané dvanáctky států. Průměrně chce více roztočit své peníze 41 procent dotázaných.

Utrácet, nebo spořit? Češi nevědí

Nejvíce utrácet hodlají Češi za dovolenou a elektroniku. Do velkých investic se pouštět nechtějí.

"Velké investice vyžadují často úvěry a pesimistická očekávání úrokových měr ovlivňuje chuť domácností vzít si dlouhodobý úvěr," řekl generální ředitel Cetelem Václav Horák.

Za dovolenou chtějí nejvíce utrácet Britové těsně následováni Němci a Belgičany. Do bydlení budou zase nejvíce investovat Rusové. Naopak nejmenší plány utrácet mají Poláci.

Zajímavé je, že s chutí na utrácení se zvyšuje i touha mít více naspořeno. V žebříčku opět zvítězili Češi a Slováci, kdy alespoň tři pětiny z nich plánují ve svém spoření přitlačit. Průměr opět předehnali o "koňskou délku" - jen čtyřicet procent si chce více peněz uložit.

Češi tedy chtějí utrácet a zároveň spořit. Podle Ireny Loukotkové ze společnosti Cetelem si to neprotiřečí. "Češi jsou optimističtí díky růstu ekonomiky a nejspíš se domnívají, že si budou moci dovolit obojí," uvedla Loukotková.

Slováci nevěří internetovým obchodům

A kde se bude utrácet? Čím dál víc lidí láká internet. Nejvíce pohodlnému nákupu od pracovního či kuchyňského stolu propadli Britové a Belgičané. Ostatně tyto dva národy využívají internet také naprosto nejvíce.

Jejich příkladu začínají následovat Češi. Více než čtvrtina těch, co ještě po internetu nenakupovali, to chtějí v nejbližší době zkusit.

Největší nedůvěru v internetové obchody zaznamenal výzkum u Slováků. Pouhá dvě procenta z nich na internetu někdy něco nakoupila. Ladislav Csukas ze slovenského internetového obchodu Mall.sk odhaduje, že reálné číslo se pohybuje zhruba okolo 5 procent.

"Slovenský trh internetových obchodů je zhruba o čtyři roky zpožděn. Na Slovensku dlouhou dobu nefigurovali žádní velcí hráči, kteří by byli schopni povzbudit důvěru zákazníků," řekl deníku Aktuálně.cz Csukas.

Právě důvěra je podle Csukase u internetového obchodníka tím nejcennějším artiklem.

autor: Michal Najman | 27. 6. 2006 16:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama