Češi se s nakupováním dál drží při zemi. Kromě aut

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 7. 2010 9:19
Tržby maloobchodníků od dubna poporostly, především zásluhou zájmu o motorová vozidla.
Prodejní plocha supermarketu se o trochu zvětšila na úkor zázemí.
Prodejní plocha supermarketu se o trochu zvětšila na úkor zázemí. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Rostoucí zájem o nákup aut poslal průměrné tržby obchodníků ve srovnání s loňským rokem o více než 3 procenta výše.

Situace ale není tak růžová, jak by se z nárůstu po dubnovém propadu mohlo zdát. Po očištění údajů od sezónních vlivů, jako je počet pracovních dní, zjistili statistici, že tržby se ve srovnání s loňským květnem naopak snížily a to o 0,8 procenta. Mírně povyrostly jen ve srovnání s dubnovými údaji - o 0,4 procenta.

Výsledek jde jednoznačně na vrub obchodu s motorovými vozidly. "Maloobchodní tržby v květnu meziročně vyskočily o 3,1 procenta, což je ještě více, než kolik činil náš optimistický odhad (+ 2 %). Tahounem byly prodeje motorových vozidel - Češi začali využívat vrcholících slev mnoha prodejců," konstatoval hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

Podle Českého statistického úřadu, který údaje o maloobchodu zveřejnil, nakupovali Češi v květnu méně než dřív zejména potřeby pro domácnost a potraviny ve specializovaných prodejnách. Méně zboží prodali také stánkaři.

Naopak více zboží prodaly v květnu internetové obchody a to o 10,8 procenta a také specializované obchody s počítači a elektronikou, které prodaly o 9,3 procenta více zboží.

"Dlouhodobý růst tržeb podniků prodávajících na internetu je logický, nákup na internetu vyzkoušelo již téměř 95% uživatelů a většina z nich se na internet vrací. Květnový růst je však mnohem výraznější než růst v předešlých měsících, kdy se pohyboval kolem tří procent," komentoval vývoj Tomáš Hodboď z nezávislého srovnávače cen Heureka.cz.

Odborníci však vývoji tržeb maloobchodníků žádný raketový start z nízkých hodnot nepředpovídají. "Domníváme se, že i květnový meziroční růst maloobchodních tržeb je onou pověstnou 'vlaštovkou, která nedělá jaro': zlepšení situace na trhu práce a z něho vyplývající větší spotřebitelský optimismus se podle našeho odhadu systematicky projeví až v závěru letošního roku," dodal Mertlík.

 

Právě se děje

Další zprávy