Češi loni v e-shopech utratili v průměru 9280 korun

ČTK ČTK
21. 5. 2013 15:45
Průměrná útrata se snížila vlivem poklesu cen elektroniky, říká studie
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Český zákazník loni v internetových obchodech utratil v průměru 9280 korun, což je o 2415 korun méně než například v roce 2010. Důvodem poklesu roční útraty je především zlevnění elektroniky.

Vyplývá to ze studie E-commerce v Česku, kterou v rámci projektu Doba webová v číslech zpracovala marketingová společnost Effectix.com ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci.

V letošním roce by obrat e-shopů měl stoupnout až na 50 miliard korun.

V Česku je 37 tisíc e-shopů

Česko je e-shopová velmoc, v zemi aktuálně působí 37 tisíc internetových obchodů. Zkušenost s online nákupem má 98 procent uživatelů internetu, desetina pak nakupuje alespoň jednou týdně.

Nejvíce se v e-shopech prodávají počítače, notebooky a hardware (47 procent), oblečení a boty (45 procent), slevové kupony (38 procent), mobily a mobilní komunikační zařízení (36 procent), vstupenky (36 procent), sportovní oblečení a vybavení (35 procent) a bílé zboží (34 procent). Typickým vánočním zbožím jsou parfémy, elektronika, hračky a šperky.

Věkové rozmezí nakupujících na internetu se pohybuje nejčastěji od 25 do 34 let. Tablet a mobil využívá k objednání zboží 17 procent lidí, třetina internetových uživatelů pak mobilních zařízení používá k výběru zboží. Naopak téměř polovina internetové populace nepoužívá mobilní zařízení k nákupu vůbec.

Levnější a pohodlnější

Většina lidí (86 procent) je podle studie s online nakupováním spokojena. Negativní zkušenost má za sebou 14 procent lidí.

Češi u e-shopů oceňují hlavně nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front, doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnání nabídek, šíři sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží.

"Naopak vadí případná dlouhá doba doručení a problémy se zbožím, které není skladem, ačkoliv tak bylo inzerováno. Objevuje se i nespokojenost s doručeným produktem, potíže s vyřízením reklamace či slabší zákaznické služby e-shopu," říká k výsledkům studie Martin Vinš ze společnosti Effectix.com.

Pokud už lidé nakupovat na internetu odmítají, tak je to v 58 procentech proto, že si chtějí zboží osobně prohlédnout nebo mají obavy z komplikací při reklamaci (45 procent). Třetina také nechce platit poštovné, čtvrtina má obavy ze zneužití osobních údajů a 22 procentům vadí nutnost registrace v e-shopu.

Češi stále nejvíc zboží platí dobírkou. Její podíl ale přesto stále klesá (40 procent). Stoupá naopak placení platební kartou (22 procent) a využití platebních brán. Populární je stále platba převodem na účet (29 procent).

 

Právě se děje

Další zprávy