reklama
 
 

Češi dál šetří. Ani říjen nepřinesl obchodům růst tržeb

5. 12. 2013
Není to žádná sláva, ale ani žádná tragédie, komentují situaci analytici
Doporučujeme

Praha - Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy klesly v říjnu o 0,8 procenta oproti letošnímu září. V porovnání s loňským říjnem stouply - po očištění o vliv počtu pracovních dní - o jedno procento.

Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.

"Není to žádná sláva, ale ani žádná tragédie," komentuje čerstvá čísla Michal Brožka, hlavní analytik Raiffeisenbank. Spotřebitelská důvěra podle něj míří vzhůru a to by se postupně mělo probojovávat i do růstu maloobchodních tržeb.

"Data v příštích měsících mohou být do určité míry deformována vlivem intervencí České národní banky. Za celý rok 2013 čekáme pokles maloobchodních tržeb o 0,3 procenta a v příštím roce jejich mírný růst o 1,6 procenta," říká Brožka.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka se od říjnových maloobchodních tržeb rozhodně nečekal zásadní obrat v utrácení spotřebitelů a nová čísla tato očekávání potvrdila.

"Bez aut se tržby obchodníků stále propadají. Stabilně se méně utrácí za jídlo, pohonné hmoty a lidé šetří i na bytovém vybavení," upřesňuje Dufek. Nadále se ale výrazně daří e-shopům a zásilkovým obchodům, jejichž tržby stále rostou dvouciferným tempem.

Daří se autům a e-shopům

Na meziročním poklesu tržeb bez očištění o 0,6 procenta se podílel zejména prodej v samotném maloobchodě a částečně i nižší počet pracovních dní (o jeden).

Největší vliv na meziroční pokles měl prodej nepotravinářského zboží (o jeden procentní bod). Ke zmírnění poklesu naopak přispěl vývoj v motoristickém segmentu (růst o 0,7 procentního bodu).

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 5,2 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,2 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 3,9 % a za opravy klesly o 4,3 %.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %. Bez očištění tržby klesly meziročně o 1,8 %, v tom za nepotravinářské zboží o 2,7 %, za potraviny o 0,9 % a za pohonné hmoty o 0,7 %.

Z hlavních sortimentních typů prodejen vykázaly nejvyšší meziroční pokles tržeb specializované prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 8,1 %) a s oděvy a obuví (o 5,3 %). Prodej výrobků pro domácnost se snížil o 3,2 % a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,4 %.

Po dvanácti měsících nepřetržitého růstu klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,0 %. Pokles zaznamenal také prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 1,9 %, resp. o 0,9 %). Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 17,8 %).

Co přinesla intervence ČNB?

Zajímavější budou podle analytiků čísla za listopad, a to kvůli dopadům měnové intervence České národní banky.

"Po slabém říjnu čekáme velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny. Tento 'útok' na obchody však nebude mít dlouhého trvání, jen posunul vánoční nákupy v čase," říká Dufek.

Finanční situace domácností se podle něj nijak viditelně nelepší, a tak není důvod čekat boom spotřeby. Ostatně statistiky vývoje mezd tomu ani nenapovídají. "O co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku," dodává Dufek.

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama