Ceny oblečení si Češi vyšroubovali kultem značek

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
20. 7. 2009 15:20
Vyšší jsou i kvůli relativně malému trhu a české měně
Letní slevy, ilustrační snímek
Letní slevy, ilustrační snímek | Foto: Simona Holecová

Praha - Oblečení v Česku je o 13 procent dražší než průměr Evropské unie, nově zveřejněná data evropského statistického úřadu Eurostat mluví jasně. Módu se tak stále vyplatí nakupovat spíše za hranicemi. Proč jsou ceny u nás tolik nadsazené?

Příčin samozřejmě existuje hned několik. Jednou ze základních ovšem je, že čeští zákazníci se v uplynulých letech nezdráhali platit nemalé sumy za značku.

"Češi jsou ochotnější zaplatit za značku více než spotřebitelé v západní Evropě. Pro ně není značkové zboží tak velkým symbolem, nepotřebují si dokazovat, že na ně mají. Zajímá je více cena a kvalita, což nutí obchodníky přizpůsobit jim svou cenovou politiku. V České republice k tomuto zatím v takové míře nedochází," vysvětluje tento jev analytik společnosti Cyrrus Karel Potměšil.

 

Na takzvaný kult značek a s tím související preference spotřebitelů upozorňuje i analytička společnosti Next Finance Markéta Šichtářová. "Představme si, že Češi mají z nějakého důvodu raději oříškovou čokoládu a Němci zase třeba hořkou. Potom bude v Česku oříšková čokoláda dražší, a v Německu zase ta hořká," dává příklad Šichtářová.

Na malém českém trhu

Ceny oblečení zvedá i relativně malý český trh a s tím spojená menší nabídka. Nákup zboží ve velkém množství a pro velký trh umožňuje dosáhnout lepších jednotkových cen.

Proč je oblečení v ČR dražší:

  • Kult značek - Pro Čechy je značkové oblečení otázkou prestiže. Ceny jsou tak vysoké, jak jsou zákazníci ochotni je akceptovat.
  • Preference spotřebitelů - Produkty preferované spotřebiteli mívají vyšší cenu.
  • Relativní malost trhu - To znamená menší nabídku na trhu, ale i vyšší rizika a náklady pro obchodníky.
  • Cenové vůdcovství - Ostatní obchodníci na trhu poměřují své ceny vůči cenovému lídrovi. Např. v automobilovém odvětví to může být Škoda Auto.
  • Kurz koruny k euru - Při častých výkyvech kurzu nelze často ceny přepočítávat, ceny bývají proto zafixované po delší období a od kurzu se mohou odlišovat.

"Malý trh přináší větší rizika pro obchodníky, protože náklady jsou stejné pro velké i malé trhy," uvádí analytička Next Finance Markéta Šichtářová. "Například v Polsku se vysoké náklady rozmělní na velkém trhu a naopak na Slovensku třeba kvůli nim daná značka vůbec nebude."

"V České republice působí méně firem. Ty, které se zde úspěšně etablovaly, nemusí být často na ostatních trzích nijak luxusní. Pokud sem ale přišly včas a měly možnost se takto prezentovat, umožňuje jim to prodávat zboží za o něco vyšší ceny," dodává Potměšil. Ostatní obchodníci, kteří přišli později, pak podle nich mohou ceny poměřovat.  

Zafixované ceny

V neposlední řadě na výši cen působí také přepočet z eur na koruny. Obchodníci si nemohou dovolit přepočítávat ceny tak často, jak se mění kurz koruny k evropské měně. Jednoduše proto, že pohyby jsou příliš časté.

Na trhu jsou tak zafixované ceny, které nemusejí odpovídat reálnému přepočtu. "Obchodnici tak přizpůsobují své ceny ke kurzu třeba jen jednou za rok nebo při vypuštění nových kolekcí," doplňuje Šichtářová.

 

Právě se děje

Další zprávy