Čechům nejvíc vadí dětská práce a týrání zvířat

Veronika Skálová Veronika Skálová
9. 12. 2009 12:25
Průzkum ukázal, že 80 procent lidí by bojkotovalo zboží z etických důvodů.
Dětská práce může mít různou podobu. Ilustrační foto z Kambodže.
Dětská práce může mít různou podobu. Ilustrační foto z Kambodže. | Foto: Jaromír Marek

Brno - Je to dobrá zpráva pro ty, kdo už nad zájmem Čechů o celospolečenské problémy lámali hůl. I ve víru předvánočních nákupů by se čtyři pětiny z nich vědomě vyhnuly zboží, které vzniká dětskou prací, s nímž je spojeno porušování lidských práv nebo týrání zvířat.

V průzkumu společnosti Market Gap pouze 20, 6 procenta dotázaných tvrdilo, že by je k bojkotu určitého zboží nepřinutilo vůbec nic. Z výsledků je také vidět, že Češi mnohem více dají na vlastní názor, nebo názor někoho blízkého, než na doporučení úřadů nebo nevládních organizací.

Nejcitlivěji reagovali lidé na problematiku dětské práce. Výrobek spojený s dětskou prací by si nekoupilo 54,9 procenta lidí. O něco méně respondentů, 48,3 procenta, by odradilo od nákupu to, že při výrobě zboží byla týrána zvířata. A 44 procent Čechů je odhodláno bojkotovat takové výrobky, jejichž výrobce porušuje lidská práva.

Tyto tři oblasti zajímají Čechy více než například monopolní postavení nějaké společnosti nebo kontroverzní zahraniční politika země, z níž zboží pochází.

Lidé se při nákupu vánočních dárků nechávají ovlivnit i charitativními akcemi. "Až polovina z nás je ochotná při výběru dárku podpořit prostřednictvím zakoupení určitého produktu nebo služby charitativní činnost, neziskovou organizaci či nějakou obecně prospěšnou myšlenku," upozornil Stanislav Adámek, marketingový stratég společnosti Market Gap.

Průzkum také zjistil, že pětina lidí už v poslední době už svým nákupem na nějaký dobrý účel přispěla.

Při rozhodování, zda nějaké zboží bojkotovat nebo ne, má největší váhu názor nebo doporučení někoho blízkého. Téměř pro čtvrtinu lidí znamená přesvědčení blízké osoby o správnosti bojkotu dostatečný důvod.

Už méně ochotní jsou Češi při následování různých doporučení. Pokud by k bojkotu zboží vyzvala česká vláda nebo Evropská unie, poslechlo by jen něco přes 17 procent lidí. Neziskové organizace však mají ještě menší slovo. Jejich doporučení by poslechlo jen 11 procent dotázaných.

 

Právě se děje

Další zprávy