Budeme dělat více pásů do aut. Na úkor Rakušanů

Tomáš Fránek
23. 3. 2010 11:10
Automobilový průmysl v Česku čeká těžký rok, situace se ale mírně lepší
Foto: Radek Pecák

Brno -  Automobilovému průmyslu v Česku, který patří mezi nejdůležitější oblasti hospodářství v zemi, se po měsících krize znovu daří získávat nové zakázky.

Z výrobních linek českých a moravských firem budou nově sjíždět miliony bezpečnostních pasů nebo desítky tisíc zámků pro automobily různých značek.

Do rozšíření výroby v Česku tak investuje americká společnost TRW Automotive, která v továrně ve Staré Boleslavi vyrábí bezpečností pásy pro automobily Škoda, Volkswagen, ale také Porsche nebo Jaguar.

Z Rakouska a Španělska

Podle oznámení úřadům firma přesune do Česka některé linky z Rakouska a zvýší tak kapacitu továrny o dvacet procent.

„Počet nových pracovních míst přímo spojených s realizací záměrů bude přibližně 350. Po rozšíření závodu bude tedy TRW Carr ve Staré Boleslavi zaměstnávat přes 1 750 pracovníků," napsala firma v oznámení potřebným pro posouzení celého záměru s ohledem na životní prostředí.

Firma Brano Group zase bude nově vyrábět zámky pro zadní sedačky vozů Renault Kangoo. Do závodu firmy Brano v Hradci nad Moravicí se přesune výroba ze Španělska. Roční objem dodávek bude 120 000 kusů, firma má dodávat zámky sedm let.

"Jedná se o vůbec první naši akci s automobilkou Renault," uvedl ve firemních novinách manažer Jaromír Chovanec.

To, že se situace začíná lepšit, potvrzují i další firmy, které dodávají výrobky pro automobilky. „Výrobní plán na rok 2010 zatím vypadá dobře. To znamená lépe než rok minulý. Nebudeme mít kapacitu naplněnou na 100 procent, ale to však v současné době nikdo ani nepředpokládal. Plánované objemy v jednotlivých sortimentech vzrostly, nehrozí propouštění," uvedl v podnikových novinách šéf Barumu Continental Libor Láznička.

Málokdo ze zástupců firem si i přes zlepšení situace ale troufá říci, jaký bude vývoj v dalších měsících. Někteří výrobci totiž stále pociťují dopady recese.

Kdo šetřil má za tři

Německý výrobce autodílů Brose tak kvůli hospodářské krizi do roka uzavře továrnu v Trutnově.

Asi 300 zaměstnancům chce nabídnout práci ve své druhé továrně v Kopřivnici. Právě tam a do německého Würzburgu chce Brose výrobu elektromotorů a ventilátorů pro vytápění a klimatizace z Trutnova postupně přesunout.

Dalších dopadů krize na automobilky, kterým krátí výrobu především skončené šrotovné na největším evropském trhu v Německu, se bojí i majitelé firem, které nyní získaly nové zakázky. 

"Protože jsem vždy prosazoval politiku jakési skromnosti, nerozhazování a rozumného hospodaření, tak jsme krizi přežili. Pravda je, že krize nekončí, ještě bude pokračovat, a všichni se obávají, co přinese druhá vlna, a to zvláště v automobilovém průmyslu," uvedl ve firemních novinách majitel firmy Brano Pavel Juříček.

V automobilovém průmyslu v Česku pracovala na konci roku ve 160 firmách přes 115 tisíc lidí.

Za loňský rok firmy propustily asi 14 tisíc lidí, nejvíc jich odešlo do července loňského roku.

 

Právě se děje

Další zprávy