Brno ušetří dvě miliardy. Městským okruhem pod kolejemi

Jiří Hloušek
10. 11. 2008 8:45
Nové nádraží i městský okruh se protnou
Foto: www.brno.cz

Brno - Největší brněnské stavební projekty současnosti, přesun vlakového nádraží a velký městský okruh, brzy protnou svoje trasy.

Propojení ulic Heršpická a Kšírova náleží do osmé etapy výstavby městského okruhu nazvané Jih. Právě v této lokalitě vznikne také nový železniční uzel a brněnské hlavní nádraží.

"Od srpna řešíme koordinaci výstavby městského okruhu s modernizací nádražního uzlu a odstavného nádraží," informoval náměstek generálního ředitele ŠZDC pro modernizaci železniční infrastruktury Miroslav Konečný.

Tím, zda vést vozovky pod, či nad kolejemi se zabývala srovnávací studie.

"Na základě této studie se odborníci rozhodli, že městský okruh Brna v části mezi ulicí Heršpická a Kšírova povede pod úrovní kolejiště," uvedl Zdeněk Lizna z Brněnských komunikací.

"Varianta s čtvrt kilometru dlouhými tunely pod kolejemi bude stát asi 1,3 miliardy korun. Tunely však musí být postaveny šoučasně s kolejištěm," zdůraňuje Konečný.

"Stavět tunel pod hotovým kolejištěm je takřka nemožné," dodává.

Tato varianta je o téměř dvě miliardy levnější, než kdyby se budovala estakáda nad kolejemi.

"Vzhledem k mohutnosti kolejiště budovaného železničního uzlu, by nad ním musela vzniknout jeden a půl kilometru dlouhá estakáda vysoká dvacet pět metrů, která by stála asi 3 miliardy korun. I náklady na údržbu by byly značné," říká Konečný.

První etapa křížení silniční a železniční trasy bude stát asi osm set milionů a skončí v roce 2015 společně s první částí přestavby železničního uzlu.

Jižní část velkého městského okruhu dokončí Brněnské komunikace o pět let později. Tunel pod kolejištěm tak bude zpočátku využitelný pouze pro pěší.

Brno staví nové město

"Brno staví nové město," říká primátor Roman Onderka. "Změny se týkají dvou set hektarů území, na kterých vznikne tzv. Jižní město - prostor pro čtyřicet až šedesát tisíc obyvatel s bulvárem a novým nádražím," dodává primátor.

Mezi vznikajícím nádražím v odsunuté poloze a současným hlavním nádražím v centru pojede rychlodráha.

Přestavba železničního uzlu a stavba nového osobního nádraží si vyžádá značné investice. V průběhu patnácti let asi 18, 6 miliardy korun.

 

Právě se děje

Další zprávy