Benzínu zvoní hrana, budoucnost mají hybrid a "zásuvka"

Karel Toman
15. 5. 2009 13:00
Klasické automobilky se potácejí nad propastí, budoucnost má alternativní pohon
Svět obletěly snímky vozítka na elektrický pohon s názvem Aptera. Vůz je určený pro dva cestující, a jak sám výrobce říká, vypadá spíš jako malé letadlo. Inspiraci pro ladné tvary našli vývojáři ve futuristickém komisku "The Jetsons" z roku 1960.
Svět obletěly snímky vozítka na elektrický pohon s názvem Aptera. Vůz je určený pro dva cestující, a jak sám výrobce říká, vypadá spíš jako malé letadlo. Inspiraci pro ladné tvary našli vývojáři ve futuristickém komisku "The Jetsons" z roku 1960. | Foto: Reuters

Praha - Přes noc dáte auto do zásuvky. Ráno je za cenu zhruba třiceti korun nabité na dojezd kolem sto dvaceti kilometrů, přičemž si to umí hnát i stovkou.

Reklama na podobný elektromobil i s cenovkou připomíná ještě i dnes spíš okýnko ze sci-fi komiksu. Díky hospodářské krizi je ale doba, kdy se jí dočkáme, mnohem blíž, než si lidé většinou myslí.

Ve skutečnosti podobných aut existuje už několik. Například Citroën C1 ev'ie, kterých chce britská společnost Electric car Corporation vyrobit do roku 2010 celkem čtyři tisíce. Jedno má stát 16 850 liber. Nebo Mitsubishi i MiEV, kterých by mělo do roku 2011 vzniknout 20 tisíc.

"Krize je ve vývoji alternativních pohonů jasný katalyzátor," je přesvědčený odborník v oboru, šéfredaktor specializovaného internetového časopisu Hybrid.cz Jan Horčík. "Předpokládám, že v roce 2015 už budeme v reklamách běžně vídat elektromobily či plug-in hybridy," nasazuje žargon fandů "alternativ".

V krizi krotnou i benzinoví dravci

Vývoj alternativních pohonů byl podle Horčíka mezi lety 1999-2006 velmi pozvolný. "V posledních třech letech ale nabral obrovskou rychlost a do vývoje elektromobilů, hybridního pohonu i jiných alternativ se pustila prakticky každá velká automobilka," upozorňuje odborník.

"Eko-auta" tak dnes vyvíjí už i takoví tradiční benzinoví dravci jako McLaren, Audi nebo BMW.

Největší perspektivu mají podle Horčíka právě zmíněné takzvané "plug-in" (česky "do zástrčky") hybridy a elektromobily. Oba typy by se měly objevit na trhu v masovějším měřítku od příštího a přespříštího roku, jako například elektromobil Mitsubishi i MiEV.

Už dnes jezdí po silnicích více než milion hybridů (neboli aut s kombinovaným pohonem na spalovací motor a elektromotor) Toyota Prius. "Nový hybrid Honda Insight se stal nejprodávanějším autem v Japonsku minulého měsíce a tento trend bude i nadále nabírat na síle," věří Horčík.

Zmíněnému trendu napomáhají s postupující krizí tradičních automobilek vlády i radnice velkých měst.

"Například v Británii má být zavedena dotace pět tisíc liber pro zájemce o koupi elektromobilu. Připravuje se budování dobíjecí infrastruktury v Berlíně, ale i v Dánsku nebo Izraeli," upozorňuje Horčík.

Rozvoj elektromobilismu podporuje ale například i Španělsko, které také počítá s rozvojem tamní dobíjecí infrastruktury. Starosta Londýna Boris Johnson nedávno řekl, že chce ve městě vybudovat 25 tisíc dobíjecích stanic.

"Bobíci" ve 140 hybridech

Stále častěji si ale své benzinové flotily nahrazují "alternativami" také firmy, ale třeba i policejní sbory. Například londýnská policie používá 140 hybridů Toyota Prius a momentálně testuje elektromobily Smart Fortwo.

Rozvoj elektromobilů zřejmě jen popožene fakt, že nedávno byla vyvinuta standardizovaná dobíjecí zástrčka. "Alternativy" se sice nerozšíří ze dne na den, jejich současný rozvoj ale zřejmě přece jen znamená mezník.

"Bude třeba zákazníky přesvědčit o zcela novém přístupu k osobní dopravě a upuštění od spotřebitelských návyků, které v nich byly pěstovány v desetiletích předcházejících," domnívá se Jan Horčík a odhaduje dobu masového rozšíření aut na alternativní pohon v řádu desetiletí.

Více informací o autech na alternativní pohon najdete na stránkách www.hybrid.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy