Bárta zakázal lobbistům z ODS vstup na ministerstvo

Karel Toman
19. 9. 2010 17:04
Na seznamu je i přítel pražského primátora Pavla Béma, podnikatel Roman Janoušek
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta zakázal vstup na ministerstvo čtyřem lobbistům. Řekl to v pořadu Pressclub rádia Frekvence 1. Na jeho seznamu "nežádoucích osob" se ocitl Roman Janoušek, Ivo Rittig, Josef Jindra a Tomáš Hrdlička.

Bárta tak odpověděl na otázku, zda se ve svém působení v úřadě "setkal tváří v tvář korupci". "Setkal jste se s něčím, kdy jste byl přesvědčen: tady se kradlo, tady se korupčně jednalo," zeptal se moderátor.

"Já jsem vytvořil seznam osob, které mají zákaz vstupu na ministerstvo," reagoval Bárta. "V tuto chvíli tam jsou čtyři osoby. Kupříkladu je to Ivo Rittig, spojený s řadou dokumentů a otázek, které naznačují, že tam problém je," uvedl v pořadu ministr.

Lobbisté byli napojení hlavně na ODS

Rittig, občas přezdívaný Bendlův Dalík, je blízký přítel bývalého ministra dopravy Petra Bendla z ODS.

Kromě něj se zákaz vztahuje i na Tomáše Hrdličku, radního za ODS za Prahu 10, který je podle dřívějšího vyjádření Mirka Topolánka pražskou šedou eminenci se silným vlivem na chod města.

Zákaz vstupu dostal i významný podnikatel Roman Janoušek s vazbami na primátora Pavla Béma, také z ODS.

Posledním z Bártovy "černé listiny" je lobbista Josef Jindra. Jeho jméno je v poslední době skloňováno zejména ve spojení s náměstkem ministra obrany Jaroslavem Kopřivou, s nímž vyjednával provizi za stamilionovou armádní zakázku na nákup obrněnců Pandur.

Spolu se svou bývalou přítelkyní Kateřinou Neumannovou řídil Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci, které skončilo více než stomilionovým dluhem.

Bárta: Chci očistit jméno úřadu

"Jsou to všechno lidé, kteří jsou spojeni s otazníky ohledně dopravní infrastruktury a není dobře, aby se tam vyskytovali," vysvětlil Bárta. Dodal, že je pro něho tento postup jedinou cestou, jak se vlivu lobbistů bránit.

"Je to krizový management: jestliže má tento úřad očistit své jméno, tito lidé sem nesmí," vysvětlil Bárta. Přítomnost jmenovaných lobbistů na ministerstvu je podle Bárty nežádoucí vzhledem k jejich vazbám na dopravní infrastrukturu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy